Annons:
Etikettmedlemmar
Läst 1804 ggr
Anna Persson Kakelugnar
1/14/17, 3:18 PM

Glasyråtgång

Hej , är det nån som glaserat kakel som kan säga ungefär hur mycket glasyr man kan räkna med per kvadrat? Allt beror ju på..hur tjockt..sug osv..men ungefär?

Anna

Annons:
nyburgaren
1/15/17, 11:52 AM
#1

Det kan ingen svara på tror jag.. det billigaste och tunnaste är en transparant på porslins lera.. men till en infärgad glasyr så får man lägga på det dubbla för att få ett vackert djup.. skulle gissa 300 gram till en transparant glasyr.

attis kakelugnar
1/16/17, 12:23 AM
#2

Hej..var in o tittade på din sida…kaklen du nytillverkat,har du glaserat…eller..?det går åt olika mängd glasyr,beroende på teknik. Doppa,suger mest glasyr..o då får du mycket att borsta av, på rumpet Hälla/ösa över kakelytan,lite mindre åtgång o mindre dräll att putsa bort Spruta på glasyren,bäst metod..minst åtgång ,inget dräll/ efterputs. det ser ut som du jobbar m gips o målar direkt på..använder du kakelfärg som tål värmen o inte krackelerar vid eldning.?

Anna Persson Kakelugnar
2/11/17, 12:06 PM
#3

Hej, tack för svar!  Attis, nej det är inte gips alls utan matt glasyr (med kaolin i) på kaklen. Det frågan gällde här ovanför var glasering av tegelsten ( fast jag missade visst att skriva det!) Nu efter mycket experimenterande förstår jag varför nästan ingen gör det…( hopplöst poröst, mycket orenheter, många luftfickor osv.) Man måste ha en väldigt vattnig glasyr och jobba in den, skrubba in den. Sen glasera på det. Tidsödande!

[rolnor]
2/11/17, 3:51 PM
#4

Det blir förluster vid sprutning också, går att lösa med vattenridå i sprutskåpet med glasyråtervinning.

Upp till toppen
Annons: