Annons:
Etiketterformadekorera
Läst 3264 ggr
[rolnor]
2017-01-17 15:48

3-D printer för lera!

Såg en reklam för en 3-D printer för lera, riktigt coolt. Trodde inte att det fanns komersiellt ännu. Såg annonsen i senaste numret av ceramics monthly. www.3dpotter.com

Annons:
Skabbekatten
2017-01-17 16:22
#1

OH me god!

Jag skulle printa en Skabbekatt i lera!

[rolnor]
2017-01-17 16:56
#2

Jag tror det är svårt med svansen, långa smala grejer som inte orkar bära sin egen vikt.

Skabbekatten
2017-01-17 17:39
#3

Ja, katter är svåra djur.

Mjauu…

Ulla
2017-01-17 19:25
#4

Wow! Ska bli kul att följa vad det kommer att innebära för keramiken.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[rolnor]
2017-01-17 21:40
#5

Om man 3-D-scannar sin katts kropp så man 3-D-printa den i keramik, pälsen får man förenkla antar jag, finns mjukvara för sånt. Tänker att man kan ha keramikkopian om katten går bort? Eller är jag morbid? Den stora grejen är väl att skapa en fin kruka med mjukvara istället för att dreja och forma med händerna. . Möjligheterna att göra detaljer är stor, det ser man på arbetsproverna deras hemsida. Sen behöver ju krukan inte alls vara rund.

Bo§e
2017-01-17 22:15
#6

Man kanske kan printa lergökar, alla samstämda i exakt samma tonhöjd…?   Kan vara bra om man vill bilda en orkester….🙂

Annons:
[rolnor]
2017-01-18 14:01
#7

Maskinen är säkert svindyr, sen tillkommer CAD/CAM-mjukvara. Jag har jobbat lite med såna program och dom kan vara användarvänliga. Frågan är hur man ska få till formkänsla?

Larsam
2017-01-18 19:35
#8

Fantastisk maskin och man kan knappast ana vad som kommer i framtiden. Kanske användbar för de som massproducerar men inget för mej som gör skulpturer och tycker om att jobba med händerna.

[rolnor]
2017-01-18 20:42
#9

Användning av 3D-printer kommer väl att ingå i konstfacks utbildningar etc. Finns nog redan på utbildning till guld-silversmide kan jag tro. En sak med 3D-printade verk är att dom blir randiga, olika mycket beroende på hur tjocka skikt man printar, det tar längre tid om man vill ha mindre ränder. Kanske är keramik bra eftersom man kan glasera och då kanske ränderna inte syns genom glasyren?

Ulla
2017-01-18 21:22
#10

Har du sett några printade saker? Det enda jag sett var ett gräddkanna och sockerskålset som var printat i någon slags plast. Där såg jag inga ränder, men det var ju ganska små saker.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bo§e
2017-01-18 21:31
#11

Om det handlar om stengods misstänker jag att randigheten kommer att synas mer eller mindre, åtminstone som färgskiftningar….

Form- och materialkänsla är något man efterhand tillägnar sig genom långvarigt arbete med händerna i materialet.  Jag har svårt att se att en CAD-mjukvara skulle kunna bli en "genväg" dit…..   Varning för massor av trist keramik…😮…!

Däremot kan jag tänka mig fördelar när det gäller knepiga industriella föremål som kan vara "omöjliga" att tillverka på andra sätt….här kan det finnas nya möjligheter…

ClayCircle
2017-01-18 23:09
#12

Tjena alla!

Jag kommer att kolla upp det här med 3D för lera inom förstudien för' LOKSTALLET fire & heART' och det blir med största sannolikhet en teknik som kommer att tillhandahållas som folk som arbetar med lera kan hyra in sig på att använda. Jag har ganska goda kunskaper om detta redan bland annat eftersom jag gått en konstkurs kring det för några år sedan som gavs av Bildkonsten Jämtland tillsammans med Mittuniversitetet som forskar på additiv tillverkning som 3D-printing egentligen heter. 

Om någon vecka kommer jag och en kollega i projektet att åka till Danmark och kika på Guldägargårdens 3D-utrustning för lera. 

Ang randigheten så är det väl främst plastprinting som blir randigt. Men det finns teknik kring hur man tar bort det rätt lätt.

I 'LOKSTALLET'-projektet har vi fokus på att kunna skapa stora saker (monumentala/eller åtminstone mänskostorlek och uppåt). Där har 3D-printing länge legat efter eftersom stort blir dyrt. Scanrar är också ofta bara för smågrejor. Men vi har lite idéer här hur man skulle kunna lösa det där.

Det finns även tankar kring det Larsam skriver om här, en väldigt viktig input!! Alltså idéer kring hur och varför man faktiskt skulle kunna arbeta med 3D-teknik för lera även eller just på grund av att man vill vara 'skulptör' och arbeta med händerna. Det ni!! 

Cliff hänger från Jämtland, jag kommer att återkomma så fort jag skrivit ihop vår slutsats av studieresan. Förstudien kommer att bli klar i slutet av februari (ska redovisas i mitten av mars). 

Allt gott!! /Åsa

ClayCircle
2017-01-18 23:12
#13

Ps angående kattsvansar; Det finns även teknik för 3D-skrivare som både printar exempelvis lera och ett stödmaterial samtidigt vilket borde kunna möjliggöra sköra och komplicerade grunkor.  Bland annat printas det ibland exempelvis saker som ska smälta och den form det ska smälta i samtidigt. Typ glas och gips. Lite lätt skeptisk själv till vad som funkar, men vet mer om någon vecka! Återkommer!

Annons:
[rolnor]
2017-01-22 20:39
#14

Kollar man på hemsidan 3dpotter så finns det länkar till youtube där man ser printern när den printar, det blir rejält randigt och det går inte att dölja med glasyr utan det blir en "stil" som man får leva med. Fördelen med den här printern är att den använder ganska hård lera och inte flytande lera som tidigare maskiner, därför kan man printa högre större föremål utan att behöva torka med hårtork etc. för att undvika kollaps.

Ulla
2017-01-22 22:03
#15

#12 ClayCircle

Jag ser fram emot att få veta mera när du kommer tillbaka från Guldagergaard. Förresten, undrara hur länge de haft utrustningen.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

ClayCircle
2017-01-24 09:30
#16

Bra fråga Ulla! Jag tar med mig den och även andra frågor om hur länge de varit inne på 3D-tillverkning över huvud taget. Jag pratade just med en forskare på Mittuniversitetet som ansvarar för deras 'additiva tillverkning' och fick en mängd tips och input. 

Till rolnor m fl angående randigheten; om jag inte sa det tidigare så finns det idéer om hur man kan slippa/få bort randigheten även för lera. Men jag ska kolla upp det!

Någon nämnde ovan att det nog kommer att finnas i konsthögskolornas utbildningar framöver och det tror jag också. Det finns redan på Konstfack inom en specialgren och i samarbete med KTH tror jag. Ska kika vidare på det. Men jag tror inte att det varit inom lera/keramik utan snarare metall. 

Tja, jag berättar mer framöver! /Åsa

[rolnor]
2017-01-24 14:15
#17

Jag har set tydliga ränder på en ring som var 3D-printad med polymer, printern var av god kvalite men inte den allra dyraste. Om det är en slät kruka så kan man ju efterbearbeta och få bort ränderna, om det är en med komplex struktur blir det jättesvårt.

Upp till toppen
Annons: