Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 1349 ggr
Simon.haggbom@kolsvart.se

Simpel Raku ugn med el? max temperatur?

Ser att de säljs Raku ugnsbakad kitt med en nätbur och sen värmetålig filt man klär in den i.. sen värmer med gaslåga.. undrar några saker.. Vad tål sån filt som max temp? Ja man använda sån filt med elememt direkt mot filten? Sugen att bygga en billig ugn och tänker man skulle kunna använda sån filt för isolering istället för tegel. Kan man ha sån filt om man vill köra stengods? Tål den typ 12-1400grader?

Annons:
[rolnor]
2017-01-27 14:12
#1

Finns olika slags eldfast fiber, jag isolerade min dieselugn invändigt med fiber och brände till 1275, där själva lågan gick in där säckade fibern ihop litegrand, där var det lätt 1400 grader, silimanit smälte nästan. Har du funderat på hur du ska få elementen på plats, ska du använda rör?

Bo§e
2017-01-27 16:02
#2

#1:  >> Har du funderat på hur du ska få elementen på plats, ska du använda rör? >>

Ja, rör blir nog oundvikligt.  Elementen får inte vidröra fibern, (skadligt för både element och fiber), och helst bör där vara ett litet "säkerhetsavstånd".

Simon.haggbom@kolsvart.se
#3

Rör jag va ett alternativ. Inte funderat på det riktigt men de löser sig.. men då fick jag svar på att de funkar med fibeeväv.. tänker hitta mig en stålstruktyr och klä in denna. Hur tjock för biverkningar vara för att inte tappa för mycket värme? Kommer vara en lite ugn på ca 2000W går den bra får de kanske blir en med 3fas på typ 3x2000W. Vart köper jag den ni pratar med.. som klarar 1200 iaf? Något ställe på nätet? Får lösa hur ja fäster elementen senare.. borde inte va allt för svårt.

Simon.haggbom@kolsvart.se
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Tänker mig man kan hitta något metallskåp eller liknande.. som tex detta ev sen klä insidan med väv Hade tänkt bygga av porösa tegel men de verkar så dyrt.

[rolnor]
2017-01-28 14:15
#5

Holger eldfast har jag köpt från, tror att man enbart säljer till företag pga hälsorisker med kvartsdamm från fibern normalt. Vet inte vem som säljer steatitrör men det kan holger eldfast nog tala om om dom inte gör det själva.

Upp till toppen
Annons: