Annons:
Etiketterformadekorera
Läst 4206 ggr
Hilary_Stockholm
2017-02-07 13:59

Stämpel/märkning

Jag har förstått att många gör sina märkningsstämplar själva men jag förstår inte riktigt hur man gör. Är ganska nybörjare men vill så gärna göra mig en märkstämpel att signera mina gods med. Tar tacksamt emot tips, beskrivningar och bilder på stämplar som är egengjorda.

Tack på förhand

Annons:
[rolnor]
2017-02-07 14:33
#1

Man kan rista i en mjuk bit lera och sen bygga upp så det blir en cylinder med mjuk lera och sen hälla i gips.

Hilary_Stockholm
2017-02-07 15:29
#2

Spegelvänt?

[rolnor]
2017-02-07 16:19
#3

Nej det du ristar blir samma som det stämpeln sen ger. Lite oklar förklaring på alltihop, meningen är att gjuta en gipsstav som har stämpel i ena ändan, mycket enkelt om du har gips och lera.

Hilary_Stockholm
2017-02-07 16:24
#4

Du råkar inte kunna ta en bild på din och lägga in?

[rolnor]
2017-02-07 18:32
#5

Jag har den inte kvar tyvärr, jag använder nu en i metall som jag beställt från USA. Det här företaget gör sådana custmstämplar. Blir billigare gjuta lite gips själv. 4clay.com

nyburgaren
2017-02-07 19:08
#6

Rista in i en gipsplatta tryck sedan in med lera och bränn sedan lerstämpeln du gjort.

Annons:
[rolnor]
2017-02-07 19:39
#7

tycker att det är lättare rista i mjuk lera men det är väl en smaksak.

Leramani
2017-02-07 19:53
#8

Bästa sättet att göra en stämpel, förutom att köpa en i metall,  är att rista i antingen 1.gips, och sedan trycka ner Porslinslera eller annan finkornig lera, i ristningarna.  Låt leran torka och bränn till skröjtemp.  Då blir leran porös men tillräckligt hård för att använda,  och porositeten gör att den inte fastnar när du ska stämpla.  Gör gärna 2-3 st på en gång, från gipset,  så har du extra om den  går sönder eller försvinner.

2. Rista i nästan läderhårt porslin/finkornig lera,  låt torka,  tryck sedan ner lera/porslin i ristningarna och gör sedan samma som ovan. 

Om man vill ha en sprig istället (gör en platta med logga på som man sätter på sitt föremål) så ristar man som ovan,  gör en stämpel,  sedan när stämpeln är bränd skröjtemp,  så stämplar man i en stav av lera,  finkornig,  som sedan får torka och bränns skröjtemp.

De Lapsus Resurgam

nyburgaren
2017-02-07 20:19
#9

Funkar hur bra som helst att hårdbränna leran tycker jag. Har provat bara skröjat stämplarna också men tappar man dom i golvet så går den skröjade sönder lättare… Man tappar dom ofta när man jobbar mycket.. Färga dom orange i toppen hittar man dom dessutom lättar i lerhögarna..

Hilary_Stockholm
2017-02-08 11:05
#10

Tack alla för bra tips och beskrivningar. Jag skulle fortfarande jättegärna vilja få se en eller flera bilder på era stämplar så ta gärna en bild med din mobilkamera när du är i verkstaden nästa gång och lägg upp så skulle jag bli än gladare :-).

Bara längtar efter att få börja göra en (behöva jobba liksom :-o).

Hilary_Stockholm
2017-02-09 16:04
#11

Push push för bilder på era stämplar :-)

Simon.haggbom@kolsvart.se
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Jag är väldigt ny på detta men valde att köpa en stämpel via Vistaprint.. kastade upp min egen design på bilden och fick så pass 3 stämplar på en platta… När stämpeln kom.tog jag en kniv och tog bort dynan… Sköljde av den och skar ut stämplarna. Satte sedan fast den på en pinne som stöd bakom… Funkar bra.. iallafall på mjuk lera.. skapligt på läderhård lera men skulle rekommendera att märka den innan den torkat för mycket.

Simon.haggbom@kolsvart.se
#13

Kanske svårt att se..

Annons:
Simon.haggbom@kolsvart.se
#14
Hilary_Stockholm
2017-02-10 13:53
#15

Hm, förstår inte riktigt hur du har gjort. Gärna en bild till eller fler.

Simon.haggbom@kolsvart.se
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Såhär.. får se om de går ladda upp bilder när de är ny dag.. mina gamla inlägg blev utan bilder.

nyburgaren
2017-02-11 10:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Här är en färdig lerstämpel

Hilary_Stockholm
2017-02-13 11:45
#18

Åh… Nu fattar jag. Vistaprintstämpel och använda själva gummigrejet så att säga. Toppen. 
Nyburgare: Hur har du gjort för att få en så bra, snygg och jämn stämpel?

nyburgaren
2017-02-13 17:26
#19

Rista in i en gipsplatta tryck in med lera. Sedan får man skära o putsa lerstämpeln efteråt när den är läderhård det är lite jobb med det om man vill ha en snygg bra stämpel..

Upp till toppen
Annons: