Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 1690 ggr
Stbkgs
2/13/17, 4:37 PM

Renovering av keramikugn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Tänkte sätta igång keramikugnen. Men hur gör jag? Den saknar en ventilationspropp eller kikhålspropp på ovansidan, sen är en spiral bruten men det kan ju vara fler.. Hur ställer jag in värmekurvan? Käglor - hur fungerar de? Bifogar lite bilder

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Stbkgs
2/13/17, 4:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2
Denna kommentar har tagits bort.
Stbkgs
2/13/17, 4:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4
Stbkgs
2/13/17, 4:39 PM
#5
Stbkgs
2/13/17, 4:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6
Annons:
[rolnor]
2/13/17, 9:29 PM
#7

Klart att det går att få igång den, frågan är vad det får kosta? Kanske lönar sej att köpa en ny eller en begagnad i bättre skick.

Stbkgs
2/14/17, 9:29 AM
#8

Den fungerade när jag hämtade den, så om den inte tog allvarligare skada under transporten bör den fungera nu med.

Bo§e
2/14/17, 1:33 PM
#9

Visarinstrumentet har termostatfunktion.  Man ställer in bryttemperaturen genom att vrida på den lilla skruven nertill till höger på den svarta bakelitramen.  Den röda, fasta visaren rör sig när man skruvar.

Jag ser dock ingen effektregulator….går ugnen bara med "full fart"….?    Om ugnen används till att bränna keramik, borde den ha en effektregulator, för att få ner brännhastigheten under bränningarnas tidiga del..    

Tidurets funktion är svår att utröna.  Är det bara ett "säkerhetsur" som stänger av bränningen vid inställd maxtid, om instrumentet skulle fallera…?    Eller har det någon annan funktion…?  

Kikhålsproppar:   Enklast och billigast är att vid behov stoppa in tussar av keramisk filt.

Nya element:   Jag har PM:at dig några bra kontaktuppgifter.

Stbkgs
2/14/17, 4:44 PM
#10

Tack! :)

Upp till toppen
Annons: