Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1645 ggr
Godsagare
2017-02-16 00:56

Dimension element? Hur räkna ut själv?

Många keramiker jag pratat med lindar sina egna element. Hur kommer man fram till vad som behövs?

Annons:
Record
2017-02-16 23:00
#1

Det finns flera vägar att nå ditt mål, om du inte vill använda fabrikantens hjälp.

Finns det ett helt element kvar kan du koppla in detta via en amperemeter och ett fulladdat bilbatteri, läsa av strömmen och använda Ohms lag för att få fram motståndet R=Spänningen 12 V/Strömmen I. Där du kan få fram det enskilda elementets effekt P = U x I . dessa värden är riktvärden, då tråden ändrar sin resistans lite med åldern.

Med utgångspunkt av ovanstående och märkeffekten på ugnens typskylt bör det fungera att välja trådtjocklek (mäta befintliga tråden). Gå vidare till Kanthal, om de finns kvar för inköp av tråd o märlor + tång, för löda går inte.

Har du inte gett upp att fortsätta, så måste du ha en svarv eller lågvarvig stark elmotor med lämplig axel  för att linda alla elementen, men visst går det,

Lycka till.👍

Bo§e
2017-02-16 23:59
#2

#1:  >> dessa värden är riktvärden, då tråden ändrar sin resistans lite med åldern.>>

Jepp….och dessutom ändras även resistensen med ökad temperatur. Bör också medberäknas, särskilt om ugnens effekt är mariginell redan från början…… (Tabeller finns)

Record
2017-02-17 10:11
#3

#2 Bosse

Du har så rätt, givetvis på den befintliga tråden, beskrivningen är bara del 1. av x.

Att spinna ett element med dess förändrade diameter vid färdigt element kräver lite prov och mätning för att motsvara den ursprungliga. Övning ger färdighet liksom jag genomlidit. Det är automatikens sak att styra temperaturen och inte elementens varierande resistans.

[rolnor]
2017-02-17 13:46
#4

Man behöver ingen svarv, man kan göra en vev av bockade järnrör.

Simon.haggbom@kolsvart.se
#5

Kastar in en fråga..Försökt hitta vart man köper tråden.. Holger eldfast säljer 4kg varianter.. måste dock kolla upp vad de är för längd.. finns de ingen som säljer längd på beställning? Blir onödig spill annars.

Godsagare
2017-02-20 00:03
#6

Tackar för tipsen Är det månne någon som vet vad som behövs till en Rohde E-200S? Toppmatad med tre element. Tjocklek på tråden? Diameter på varven? Jag har fått ett erbjudande jag inte kan tacka nej till. Kan göra längre element än vad jag gissar de ska vara och justera hemma enligt ovan teknik. Bäst vore ju att få rätt från början.

Annons:
Godsagare
2017-02-23 17:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Nu så har jag fått hjälp att mäta mitt nyinköpta element. Varje varv 1,5 cm diameter Tråden är 1,5-2 mm tjock Det som förvirrar mig lite är att de tre varven inte är lika långa. Min ugns varv är 190 cm långt. Men ena varvet är 147 cm lindat, nästa hela 235 cm och sista 190 cm.. Kommer det elementet ge lika värme på alla höjder? Bifogar bild på plåten som tillhör ugnen.

Bo§e
2017-02-23 17:34
#8

Att trådlängden varierar på olika nivåer i ugnen är normalt, och det förekommer på många ugnar.  På så sätt försöker man få så jämn värmefördelning som möjligt i ugnskammaren.  Någon "nolltolerans" existerar förstås inte, men ugnstillverkarna försöker på det här sättet att trimma in effektfördelningen så bra som möjligt,  relaterat till ugnskammarens form, storlek, material osv….  

Du måste mäta trådtjockleken mer exakt.  "1,5 - 2 mm" ger ett alldeles för stort utrymme för gissningar…..

Godsagare
2017-02-23 18:03
#9

Det är en återleverantör som lindat elementet till mig. Det är ett reservelement så ingen vet var i ugnen det hamnar. De element som sitter i idag har lindats av densamme. De varven ser lika täta ut. Jag har fått så bra erbjudande att jag kan köpa en av varje om den info jag har nu inte är tillräcklig.

Godsagare
2017-02-24 00:31
#10

Simon.haggbom@kolsvart.se Jag kanske kan hjälpa dig. Drar iväg ett mail.

Godsagare
2017-02-24 01:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Vet att ett skjutmått ger ackurat svar på bredden men det fanns inte tillgängligt. Bilden är inte den bästa men det ser mer ut som 1,5 mm än 2 mm.

nyburgaren
2017-02-24 10:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Har själv en bra billig lösning att göra egna slingor på ett snabbt smidigt sätt.. plus att jag har lagt in en räkne modul där jag får fram watt ytbelastning och trådlängd på befintlig tråd.. tror säkert det finns massor av dessa enkla träsvarvar med hjälp av en borrmaskin med tvåväxlar och back om man gör fel.. edan har jag gjort en fotpedal så man får händerna fria.. och en pinne som tråden löper genom.. bara ett tips vad jag har gjort

nyburgaren
2017-02-24 10:16
#13

Är allt uppsatt så tar det 20 min att få tre faser färdiga och att montera i ugnen

Annons:
Godsagare
2017-02-24 10:28
#14

Kanonbra lösning du har där!

nyburgaren
2017-02-24 10:35
#15

Ja jag vet att det är en jättebra lösning och att man springer på denna svarv på loppisar ofta å då kan man få den om  man prutar för under hundringen.. sedan får man bygga pedalen själv och de är bara en på och av knapp… det som e värdelöst för en annan kan vara livsnödvändigt för en annan… gäller att hålla poker fejs när man prutar…

[rolnor]
2017-02-24 13:35
#16

Sån pinne med hål har jag också använt, blir tajt och bra. Är man två så kan man ha en vev av en bockad järnstång, fungerar utmärkt.

Upp till toppen
Annons: