Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 761 ggr
Simon.haggbom@kolsvart.se

mönster på keramik med vanlig skrivare?

Hört att man ska kunna använda en skrivare.. för mig de va billig laser och printa ut ett mönster på papper. Sen förs över detta till fuktig keramik. någon som använder sig av denna teknik. hade varir roligt då jag är kass på måla med pensel mm men jobbar med photoshop så hade varit kul att skapa mönster eller liknande och föra över dessa. Om man ska köpa en billig skrivare för detta vilken ska man köpa? Är de laser är de väll någon billig variant bara. De flesta bläckstråle skrivs ju ut med vattenfast bläck så de lär ju inte funka. Om man gör detta på våt keramik.. går de bränna då och se mönstret? måste man glasera efter med genomskinlih glasyr lr håller de utan på krukor mm?

Annons:
[rolnor]
2017-03-14 16:48
#1

Jag har skickat filer till en sajt som jobbade med såna skrivare, sen fick jag tillbaka ett papper med bilderna på, jag blötte sen pappret med bilden och fäste på keramik. Bara att bränna sedan. Jag tyckte det var OK, lite svagare färger än min förlaga men helt ok. Minns tyvärr inte vad sajten hette. Om man kan köpa en sån skrivare och papper vet jag inte.

Ulle
2017-03-14 18:08
#2

Om du vill skriva ut egna dekaler kan du använda en laserskrivare med mycket järn i tonerkasetten eller en gammal kopiator. Kolla in Justin Rothshank:s webbsida. Han har tutorials och tips på både skrivare och skrivarpapper. Jag har testat tekniken och det funkar bra men mönstret blir sepiafärgat. Brände i stengodstemp men det blir nog bättre i lergodstemp.

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Upp till toppen
Annons: