Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 2376 ggr
AnnelieSam
3/16/17, 9:03 AM

Keramikugn

Finns det någon som kan veta ? Jag köpte en ugn som det ej fanns någon temperaturgivare fattades på den och det är en Bentrup TC 40 men har en temperatur givare på den gamla ugnen som är CAL 3200 finns det någon som vet

Annons:
Bo§e
3/16/17, 9:32 AM
#1

TC40 jobbar med mätsystemet "typ S" (PtRhPt 10%), och är kompatibel med "S"-givare och S-kablar.

Cal 3200 är ställbar mellan 9 (!) olika mätsystem,  och du måste ta reda på vilket system den är inställd på, och att dess givare (och givarkabel) verkligen är av rätt sort.  I nuläget vet vi inte…..  

Om givaren (och dess kabel) bevisligen är av "typ S", kan du använda dem till din TC40.   Men du måste veta detta säkert….chanstagningar kan bli dyra….

Kanske en bättre idé att ge din TC40 en egen givare och kabel av känd typ (S).

AnnelieSam
3/16/17, 2:51 PM
#2

Hej Bosse ! Var tror du man kan hitta en sådan och vad ska jag gå efter när man ska köpa en ?

Bo§e
3/16/17, 3:45 PM
#3

Om det bara är själva givaren som saknas i din TC40- ugn - och allt annat är intakt - behöver du bara beställa en "komplett givare av typ S", och välja en längd så att den sticker in minst ett par cm i ugnen.   Du hittar den hos de flesta leverantörer. 

(Saknas även givarens kabel, måste du också beställa en "riktig" typ-S-kabel )

AnnelieSam
3/17/17, 11:00 AM
#4

Hej Bosse ! Jag bara undrar om du jobbar på Cebex . I såfall finns det någon sådan temperatur mätare och kabel där att beställa ?

Bo§e
3/17/17, 1:50 PM
#5

Är pensionär (😮) numera…… 

Ring och beställ.   Mät först ugnens väggtjocklek så att du får tillräcklig längd.

🙂

AnnelieSam
3/21/17, 12:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6
Annons:
AnnelieSam
3/21/17, 12:27 PM
#7

När man sätter dit en sådan där temp ska man ta tätta med något i hållet ? Jag mätte att om jag ska en på 20 cm så blir det 6 cm i ugnen. Så snälla Bosse vad ska jag säga att jag behöver. Längtar att börja använda den Tacksam för svar

AnnelieSam
3/22/17, 5:19 PM
#8

Hej ! Kan någon svara ? Behöver veta ?

Bo§e
3/22/17, 7:10 PM
#9

Om du skall använda TC40:an, behöver du:

  • 1 st "Komplett termoelement av typ S"  (= givaren) av passande längd (minst 18 cm), samt :
  • Lämplig längd av Kompensationskabel av typ S

Men på bilderna syns en och annan "lös tåt" förutom vad vi pratat om…..därför har jag PM:at dig några lämpliga kontaktuppgifter där du kan få god vägledning.  Här finns fallgropar att trilla i………🙂

Upp till toppen
Annons: