Annons:
Etiketterformadekorera
Läst 1138 ggr
Luux
3/16/17, 12:27 PM

Annan lera på gjutgods?

Någon som använt  gjutlera och satt på små dekorationer typ handtag /andra mindre dekorelement  på Cebex stengods vita färdigblandade slamma och vilken lera har ni använt då som fungerat utan problem?

Hittar inte katalogen för att kunna jämföra krympnings % (antar att det är torkningen och krympningen som det hänger på om det funkar) och det står inte online på Cebex, och jag vill helst inte köpa en massa olika paket lera bara för egna tester om någon redan vet vad som funkar så vore jag jättetacksam om ni vill dela med er! :)

Annons:
Bo§e
3/16/17, 12:43 PM
#1

Applikation av mindre dekorelement ("småpluttar"), brukar vara okritiskt, även om krympmånen skiljer sig "på pappret".      Hopfogande av större bitar kan däremot bli mer problematiskt, och där bör man jämföra lerornas krympmån, och försöka hamna så nära som möjligt.

Luux
3/16/17, 1:11 PM
#2

Tack Bosse!

Antar då att ett  handtag med 2 fästpunkter kan bli betydligt lurigare att få till…

Luux
3/16/17, 1:27 PM
#3

En ny fråga eftersom jag hittade lite  info om s20 som tydligen ska vara samma slamma som GWSZ och då är krympgraden - Torkkrymp 3,8%, Totalkrymp  8,3% (12000C) , eftersom ingen lera jag kikat än på passar perfekt på pappret är det totalkrymningen eller torkkrympningen som är mest kritiskt eller är det båda två som är lika illa?  Så jag vet vad jag ska leta mest efter.

Bo§e
3/16/17, 6:38 PM
#4

Totalkrympningen betyder mest, särskilt om det gäller stengods. En stor del av krympningen sker när leran sintrar.

Och, det är bäst att se sådana här krympdata som "vägledande", snarare är som "hårda fakta" :   

Luddigt 1: Eftersom gjutleran redan är läderhård när du monterar ett (oftast) mjukare handtag, befinner sig de två lerorna i olika stadier av torkkrympning redan från början.   

Luddigt 2. Tillverkaren anger en totalkrympning vid ett visst gradtal, men det anges aldrig hur fort/långsamt temperaturen steg till detta gradtal när man mätte…..och hur fort stiger temperaturen de sista 150 graderna i just din ugn…?    

Luddigt 3: Om det anges en viss totalkrympning vid "1200°C", hur vet man hur mycket leran krymper ytterligare mellan 1200 och t.ex. 1250°C…..???….här kan både leror och ugnar skilja sig åt….. 

Det är alldeles för många varierande parametrar som styr för att man skall kunna förutsäga resultatet hos varje enskild keramiker.    Av praktiska skäl är det nog bara att välja två leror vars angivna totalkrympning ligger så nära som möjligt….och testa….🙂

ntg
3/17/17, 6:43 AM
#5

Min kollega använder en lera hon kallar SM-lera från samma leverantör, det fungerar utmärkt!

Luux
3/17/17, 1:08 PM
#6

Tack så mycket snälla Bosse och Ntg! Då vet jag vilken jag ska köpa  ( Tack Ntg!) och mycket bra info för framtiden Bosse om leror och krympningen. Mycket intressant att läsa. :D

Annons:
lassaby
3/18/17, 6:55 PM
#7

Jag har gjutit muggar i Cebex färdigslammade vita stengodslera och satt på handtag gjorda av Cebex stengodslera 950. Bränt i 1260 grader och det har fungerar hur bra som helst!

Luux
3/18/17, 7:19 PM
#8

Tack Lassaby!

Upp till toppen
Annons: