Annons:
Läst 1545 ggr
Giema
3/18/17, 11:03 AM

Glasyr

Vad är det som gör en glasyr till penselglasyr? Vad tillsätter man en vanlig stengodsglasyr och i vilken mängd?

Annons:
Bo§e
3/18/17, 11:20 AM
#1

Dels vill man förstås att en penselglasyr skall ha en "krämig" konsistens, men ännu viktigare är att den inte suger fast så snabbt på godset….man vill ju gärna hinna stryka ut glasyren innan den "hugger".

Ett färdigt medel som åstadkommer just detta är "KUR 5".   Jag vet inte exakt vad det innehåller, men tylose (googla på det) kan vara en av ingredienserna.  Det är viktigt att man inte tillsätter något som påverkar glasyrens smältegenskaper.

nyburgaren
3/18/17, 12:21 PM
#2

Jäkla kurerande hit och dit hade varit bättre och veta vad man ska hälla i utan och betala massa extra.

Giema
3/18/17, 2:18 PM
#3

Tack Bosse! Googlade Tylose hittade detta som ska va innehåll:  Karboximetylcellulosa, natrium.

Jag gissade innan på bentonit, tror du det kan funka?

Bo§e
3/18/17, 2:48 PM
#4

Det är nog säkrare att hålla sig till cellulosabaserade, och andra organiska ämnen som brinner upp, utan att förändra glasyrens övriga egenskaper.   

Bentonit binder förvisso mycket vatten, men eftersom det är en lera, har den också den oönskade egenskapen att den förändrar själva glasyren om man råkar överdosera….vilket man troligen gör om man försöker använda den till penselglasyr….

Man kan ju testa småmängder….förutom Tylose tänker jag på Pektin….Gummi Arabicum…..gammaldags "Pärllim" (tapetklister) osv osv…..   Kanske även Glycerin kan hjälpa på traven….?     Vi får inte heller glömma familjen av algbaserade förtjockningsmedel som t.ex. Carrageenan,   CMC (E466) m. fl. som används av livsmedelsindustrin…..      Arrowroot…??       Obs! att detta är tips av den "spånande" sorten…🙂

Bo§e
3/18/17, 4:15 PM
#5

#2:   Om det verkligen är så dyrt kan man förstås diskutera.   Penselglasyr av 1 kg glasyr innehåller KUR 5 för ca 28:-    Och det är en stor sats för att vara penselglasyr…   Baserat på 0,5 kg blir det KUR 5 för ca 14:- 

Med detta sagt vill jag inte avråda från egna experiment…..det kan ju vara ett nöje i sig själv.   Men av ekonomiska skäl…?….nja…..

🙂

Giema
3/18/17, 4:55 PM
#6

Köpte nyligen färdig penselglasyr från Cebex , 500 gr kostade 100 kr. Jag tycker det är jättedyrt.

0,5 liter kur 5 kostar 283 kr, men till mina egenblandade glasyrer tycker jag det kan va värt det. Problemet blir ju att avgöra mängden.

Om jag har blandat en spann på typ 5 kg pulver, och vill ha det både till att doppa och pensla så vet i 17 hur jag ska göra?

Annons:
Bo§e
3/18/17, 5:26 PM
#7

#6:   >> Problemet blir ju att avgöra mängden. >>

Rekommendationen för penselglasyr är "5-8 teskedar (dvs 25-40 ml) KUR 5 + ca 6,5 dl vatten, per kilo torr glasyr".     Vid den doseringen räcker en 0,5 liters burk KUR 5 till ca 12-20 kg glasyr.

Rör ut KUR 5 i vattnet, innan du tillsätter glasyren = enklast.

Penselglasyr är nog litet för tjock för doppning…..bäst att göra separata satser, där doppglasyren innehåller litet mer vatten, "vanligt" ställmedel, och ingen KUR 5.   Burken med penselglasyr behöver inte vara särskilt stor….

[rolnor]
3/18/17, 6:05 PM
#8

Jag tror att dagens tapetklister är carboxymetylcellulosa och funkar nog bra, mycket billigare. Arrowrot är stärkelse och det ruttnar nog fort tyvärr.

Giema
3/18/17, 6:16 PM
#9

Ja det stämmer rolnor, annars kan man väl göra själv?

4 dl vatten,  ½ dl socker, 1½ msk potatismjöl

 Så här gör du hemmagjort tapetklister:

 Blanda ut potatismjölet med kallt vatten så att det blir en jämn smet, det får inte bli klumpigt. Sedan kokar du upp resterande vatten i en kastrull. Tag sedan av kastrullen från plattan och häll i smeten med potatismjöl och vatten. Se till att du rör om hela tiden. Låt sedan blandningen koka upp en gång till men avbryt så fort du ser den första bubblan.

Låt klistret svalna. Klart för användning!

Bo§e
3/18/17, 6:23 PM
#10

#8:  >> Arrowrot är stärkelse och det ruttnar nog fort tyvärr >>

Ja, säkert…🙂…och den är i gott sällskap med flera andra organiska förtjockningsmedel…..  

På Höganäs Keramik användes CMC (E466) flitigt, till allt möjligt, bl.a. underglasyrfärg, som ju kunde bli stående länge i skåpet….  Vissa burkar avgav en mindre trevlig odör när man öppnade dem….de hade surnat rejält…  Konstigt nog påverkade det inte "målningsbarheten" nämnvärt, utan de var fullt brukbara…. 

🙂

[rolnor]
3/18/17, 10:04 PM
#11

CMC är förkortning av carboxymethylcellulose. Giema, det blir tyvärr begränsad hållbarhet på ditt klister, mikrober gillar både socker och stärkelse, men det funkar säkert bra ett tag.

Giema
3/18/17, 11:24 PM
#12

Lite Atamon (konserveringsmedel) i kanske? 😉

[rolnor]
3/19/17, 11:42 AM
#13

Ja, precis, det konserverar ju. Är väl natriumbensoat, brinner upp i ugnen.

Annons:
LenaR
3/19/17, 12:40 PM
#14

I tråden jag länkar till rekommenderar j-aå Atamon till papperslera. Papper är väl inte lika snabbruttnande som stärkelse, men det är säkert värt att testa till penselglasyren. http://keramik.ifokus.se/discussions/52db99a1ce12c40fb600171a-pappersporslinslera


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Upp till toppen
Annons: