Annons:
Läst 1198 ggr
Giema
2017-03-22 16:25

Glasering

Ser helsvarta helt glaserade skulpturer, men är det verkligen glasyr? Förstår inte hur man kan "måla" under fötterna och alla skrymslen? Hur glasyrbränner man om det är glasyr överallt? Finns det andra möjligheter? Oljefärg? I så fall skulle man kanske även kunna bättra på misslyckad glasering? Kan man skröjbränna och sedan "måla på något" istället för att glasyrbränna?

Annons:
LenaR
2017-03-23 15:20
#1

Jag gissar också på målat. Det är lätt att måla olja eller akrylfärg på porös skärv, eller spraya. Det är besvärligare att måla sintrad skärv, men det fungerar det med. Och är det skulptur man ägnar sig åt, varför inte? Det går att helglasera lergodsglasyr med trefötter eller ställningar, men det brukar synas.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Giema
2017-03-23 19:10
#2

Ja nu har jag förstått att de flesta" fuskar" lite här och där😉

Månvind
2017-03-23 21:19
#3

Det händer att jag sätter glaserat gods/skulpturer på trefötter, sen slipar och duttar på akrylfärg där märkena är. Trefötter fungerar om du inte kör alltför hög temp eller tungt gods. Har kört upp till 1250° utan problem.

Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail. /R.W.Emerson

Susanne Sundström
2017-03-24 08:08
#4

#3 Oj förvånad!
Jag trodde inte att man kunde använda trefötter vid såpass "högt" som 1250? Är det bara en speciell lera som du kör på och vet att det fungerar? Har du testat flera olika med samma resultat?

//Susanne Sundström

Bo§e
2017-03-24 08:40
#5

Trefötterna själva tål hög temperatur.   Som #3 säger, brukar det gå bra att bränna mindre och framför allt lätta saker (dvs trefötterna trycks inte in i bottnarna, och/eller trycker inte in bottnarna)  Prova med några småsaker, så får du se…

M
2021-01-27 08:52
#6

#5: finns det något tips om man har en typ ugnsform i stengods som man vill ha helglaserad? Eller är det bara att skippa glasyr under, som gäller?

Annons:
ler
2021-01-28 20:32
#7

Varför glasera en skulptur? Och varför skall det vara glasyr överallt på bruksgods?

Ulla
2021-01-28 21:31
#8

#6: Jag skulle inte ha glasyr under en form som är gjord i stengods.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Upp till toppen
Annons: