Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1105 ggr
Simon.haggbom@kolsvart.se

Lite frågor.

Hade lite funderingar som nybörjare. 1. Finns det något man kan tillsätta till en glasyr för att få de mindre rinnig? 2. Finns det någon översikt vilken effekt en kemikalie har i glasyr? Tänker bland annat vad de är för något som gör att en glasyr blir glansig.. är de 1 spec produkt? även om de finns miljoner variationer? 3. Finns det några bas glasyrer som gör krukan glansig som inte innehåller 4-5 produkter utan kanske bara 1-2.. Har några provglasyrer ja ska testa ibörjan med Aska faktiskt som jag fått tips om men de är matta. Skulle vilja ha eb simpel.. kanske genomskinlig glasyr som helst spricker lite för stengods (1230) är max för min ugn Finns det några simpla för det? Vill veta vad jag behöver köpa på mig utan krångel ibörjan. Har en påse kaolin och en med fältspat. Vad mer ska jag ha?

Annons:
Cax
2017-04-01 11:42
#1

Hej Du kan köpa en bok av Anders Fredholm. Den har jag köpt, du får lära dig allting och det finns många glasyrrecept i boken. Sök på fredholm.nu.

Cax-catrineskeramik.com

[rolnor]
2017-04-01 13:12
#2

Kaolin eller annan lera är bra för att få bort rinnighet, vill du ha få ingredienser så föreslår jag en fritta av något slag, finns många olika.

Plena
2017-04-03 14:15
#3

Det finns ju en receptbank här på forumet som har många fina och väl testade glasyrer, dom har jag haft stor glädje av!

Upp till toppen
Annons: