Annons:
Etiketterformadekorera
Läst 2020 ggr
Kicki L
2017-04-04 14:57

Skivor (bats?) i spånplatta

Hej! Ni som drejar på skivor av spånplatta, kör ni vattentålig eller vanlig spånplatta?

Annons:
lassaby
2017-04-05 21:37
#1

Jag använder vanlig spånplatta.  Har fungerat bra , vet inte hur många gånger jag drejat på varje platta, kanske tio, femton gånger hitintills.

usd
2017-04-07 19:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

För mindre saker i mjuk lera tex muggar småskålar etc använder jag vanliga kakelplattor med en wettextrasa under som de suger fast i. Billigt & effektivt. Använder även inköpta färdiga bats i "våtsäker" plywood för stora föremål/hård lera. Haft dem i tio år utan problem. Är noga med att torka upp dem mellan varven. Stora skålar gör jag ibland på gipsbats som jag tillverkat i formar för bats. Används även för att torka upp returlera och slicker från drejskålen.

Kicki L
2017-04-07 19:51
#3

Tack för svar! Usd, är nyfiken på detta med wettextrasa, har läst om det tidigare. Är det endast när man drejar små objekt som man kan använda den, eller funkar det även med spånplattor och lite större grejor? Jag kan inte för mitt liv fattar hur det fungerar, tycker allt borde fara iväg, men det är ju fler som skrivit om det och att det funkar. :) Gipsbatsen, gjuter du dom med vanligt gips i nån typ av form alltså? Tror du det skulle funka med gipsplattor som man sågar till?

usd
2017-04-07 20:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Ja visst är det häftigt! Gjorde först en form med två vinkeljän (kolla bilden) för kaklen men använder numera hellre wettex eftersom de inte kräver att man monterar piggar på skivan. Kaklen låg i ett uthus när vi flyttade hit. Kolla tatillvara/loppis för billiga. Gipsen är supraduro gjorda på porslins&keramiindustriskolan när jag gick där. Varje gång vi gjöt i gips fyllde vi överskottet i färdiga plastformar och strök av. Tror det finns formar att köpa. Hört att man kan gjuta i stekpannor men då måste de vara helt plana och ha bra "släpp". Aldrig behövt prova det. Om du använder tillsågad eller gjuten gips måste du nog dreja en lerstäng på drejskivan som du sedan fäster gipsbatten i. Det finns säkert andra här som provat det. Samma lersträng behövs till träplattor om du inte monterar piggar på skivan. Skaffa två kakelplattor och sno en wettex i köket. Tar bara fem min att prova, du hittar snart hur blöt wettex ska vara. Blöy den, krama ur lägg på skivan lögg handen på kolla att den inte glider. Då är den för torr eller blöt. Bara att prova ;)

usd
2017-04-07 20:29
#5

Just ja. Om du ska såga i trä skippa cirkelformade. Gör fyrkantiga. Såååå mycket snabbare. Man lär sig snabbt att hålla undan fingrarna så de inte hakar i hörnen på trä/ kakel. Det gör ont, hehe.

Kicki L
2017-04-07 22:22
#6

Supertack för alla tips! :D

Annons:
Helka118
2017-04-09 08:34
#7

Jag har tagit överblivna klinkerplattor 30X30 cm, som min man "sågat"av hörnen på med vinkelslip. De är tunga och ligger stilla bra. Min Drejskiva är 30 cm, så det fungerar perfekt att centrera plattan, även lätt att justera den om den skulle råka glida några mm. Använder lagom våt wettexduk under.

Hekla118

Kicki L
2017-04-09 22:17
#8

Tack för tips Helka118!

Upp till toppen
Annons: