Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1012 ggr
usd
2017-04-06 13:58

Bränna 1 m långa skulpturer?

Hur ska man bränna en meter långsmala föremål när grejerna inte går in i ugnen? De går in på tvären, stående i 60 graders vinkel. Kan man luta dem, och lägga keramisk fiber som stöd längst ner? De är redan torra, behöver bara skröjbränna dessa skulpturer. Någon som vet? (Vill inte göra nya och dela på mitten!) Tacksam för alla ideér, både möjliga och omöjliga.

Annons:
stevenj540
2017-04-10 16:48
#1

Hej #0

Du kunde bygga en temporär ugn av lecablock eller vanligt tegel. Använd sand som botten, leca till sidorna och tak. Antingen en liten eldstad på en sida och en liten skorsten på den andra, eller kör med ogräsbrännaren och gasol. En liten öpning för brännaren på den ena sida, och en liten öppning på motsats sida. 

Jag skulle nog bygga en liggande sektion av tegel inuti för att lyfta upp skulpturen ifrån sanden. Det tillåter flammorna att komma åt lite bättre.

 Lycka till.

attis kakelugnar
2017-04-11 06:16
#2

Om du får in skulpturen diagonalt i ugnen. Bygg upp stöd under skulpturen,med pelare o ev trasiga selemanitplsttor..jsg bränner pilastrar till kakelugnar så..och de håller formen..lycka till

attis kakelugnar
2017-04-11 06:16
#3
[rolnor]
2017-04-11 12:04
#4

Om du väljer att bygga en egen ugn så får du elda försiktigt så skulpturen inte sprängs, 100grader/timme upp till 600 grader sen kan du öka hastigheten.

Bo§e
2017-04-11 14:23
#5

#4:    Ja, viktigt…!….och kanske ännu långsammare för säkerhets skull,  eftersom så långa föremål garanterat bygger upp stora spänningar, oavsett godstjocklek.

usd
2017-04-12 20:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Tack Steven, Rolnor, Attis & Bosse! Jag hade bråttom och pallade upp dem i lördags i ugnen som du förslog Attis :) Det gich superbra! Nu ska jag bygga en lång rakuugn. Beställt en rulle fiber men måste ha en ny brännare. Den jag har är troligen lite för klen. Den har varit till en gammal rakutunna men haft svårt att komma upp i temp. Vet inte riktigt om det varit fel på tunnan eller brännaren. Vad tror ni??? Ska jag köra en brännare från varsitt håll kanske, den gammla plus en ny? Men vilken djungel med brännare, mätinstrument och termoelemet. Tipps om bra brännare? Vill ha en S (ej K) om jag fattat trådarna här på forumet rätt. Kitet ska så småningom användas till en liten reduktions gasugn för typ 1280 i lätttegel på gården.

Annons:
Upp till toppen
Annons: