Annons:
Läst 948 ggr
Camilla holewa
4/14/17, 1:08 PM

Gjutlera

Hej Jag är ny här men har tittat å läst många inlägg. Jag har köpt gjutlera och har många frågor kring den. Kan man blöta upp och använda den igen ( som vanlig lera)? Hur länga ska den vara kvar i gipsformen? Ska den torka långsamt ? Om man ska rakubränning den ( å det ska jag) kan man då skröjbränna den i ca 750c eller måste den brännas i 1000c som det står på paket? Tar gärna emot alla slags erfarenheter av er 🙂 Mvh Camilla

Annons:
Ulla
4/15/17, 4:48 PM
#1

Jag har bara gjutit några få gånger, så någon annan får komplettera mitt svar. Man borde kunna blöta upp leran och använda den igen, men kanske behöver den justeras på något sätt?

Jag brukar titta på "hällhålet" för att se hur mycket lera som byggts upp mot gipset, och av det avgöra om det är klart. Torka och skröja som vanligt.

Förresten - vilken typ av lera har du? Stengods kanske, eftersom du tänker rakubränna den.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Camilla holewa
4/15/17, 9:37 PM
#2

Jag har en vit stengodslera med tillsatt chamotte. Jag hoppas att det skall gå 🙂

ramjambam
4/20/17, 7:13 AM
#3

Skröjbränna vid 950-1000 grader, annars håller inte skärven ihop. 
Man ska lägga till lite extra natrium silikat (vattenglas) eller helst Dispex (ställmedel) i blandningen när man återvinner gjutleran. Se till att använda samma vattenmängd som rekommenderas när man först blandar gjutleran, justera sedan flödet av blandningen med ställmedlet.

Upp till toppen
Annons: