Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 2368 ggr
Carina Kristensson
2017-04-15 11:29

Färgpigment och färgkropp?

Hej! Jag undrar om man kan färga in lera med de färgpigment man kan köpa i vanliga "färgaffären" för att "riva" ner i målarfärg? Eller är färgkroppar något helt annat?? Jag är helt novis och har, i stort sett, precis börjat med keramik. Och jag ÄLSKAR det!!! Men jag insåg också ganska snart att man åtminstone borde ha utbildat sig till "estetisk formgivande kemiprofessor" :-D Tack och lov att Keramik i Fokus finns med alla kunskaper, tips och idéer, som flödar på sajten (och dessutom alltid i vänlig ton <3 ).

Annons:
Bo§e
2017-04-15 12:49
#1

Färghandelns pigment är ofta(st) syntetiska, och duger INTE inom den keramiska världen.  Färgkroppar är, som du säger, något helt annat.

Har flera gånger stött på färghandelspersonal som inte har en aning om att pigmenten ens KAN vara syntetiska…..eftersom de aldrig tidigare ställts inför den frågan…..

Carina Kristensson
2017-04-15 15:26
#2

Tack!!! Antagligen dumt att chansa då :-) Men förutom pigment i "nya" plastburkar har jag en gammal plåtlåda med en massa papperspåsar med div pigment i. Jag köpte den på en auktion för ca 30 år sedan och den ser ut att vara från anno dacomal. Rent spontant känns det som att man, för länge sedan, inte använde sig av syntetiska ingredienser men det kanske de var som tokigast i dem? Bara för att man kunde… Vad tror du? Vet du vad som kan hända om jag testar (och de ändå ÄR syntetiska, antingen i leran eller som glasyr, engobe o dyl. )??? GLAD PÅSK!

[rolnor]
2017-04-15 15:30
#3

Röda, orange eller gult kan ju vara kadmium tänker jag, giftigt. Köp nya färgkroppar istället, dom är inte giftiga.

Bo§e
2017-04-15 15:53
#4

Om pigmenten är riktigt gamla, finns det en chans att åtminstone vissa av dem kan vara "äkta", särskilt om de har "klassiska" namn, som Umbra, Ockra osv…..  Men någon garanti finns förstås inte.  Syntetpigment har funnits länge.

Om du nu redan har en massa olika pigment, tycker jag att du skall testa alla…! 🙂  Använd dem under, på och i glasyrer, i engobelera, och i koncentrerad form, direkt på leran.  Inget "dramatiskt" kommer att hända, annat än att resultatet kan bli trist eller obefintligt……eller, kanske, riktigt trevligt….🙂 

#3:   Ja, flitig handtvätt rekommenderas förstås….

Carina Kristensson
2017-04-15 19:48
#5

Tack snälla ni! Vilka härliga svar! Har lärt mig mycket så jag tror nog att jag testar :-) Och Bosse - jag tror det blir ett litet munskydd också :-D

Majamarlene
2019-04-08 18:09
#6

Hej. Jag har provat att blanda  olika pigment som jag fått, till olika engober. Jag provade att bränna en provkarta och det ser ut som att de flesta färgerna blivit som de ska s a s. Tror ni att det funkar att använda dem då eller tror ni att det kanske händer något med leran/ färgen senare?

Annons:
Bo§e
2019-04-08 18:54
#7

Om de klarar bränningen och du är nöjd med färgerna,  är de förmodligen helt ok.

MariasKeramik
2019-04-09 15:12
#8

#6; Jag blir bara nyfiken. Vad var det för pigment på provade? Var det såna som är avsedda för keramik, eller var det sånt som nämnts i  #0, alltså färgpigment för målarfärg tex?

Bo§e
2019-04-09 15:22
#9

Beroende på vem som är leverantören kan de vara "tänkta"  för beredning av div. "målarfärger", färgning av betong m.m.   eller så kommer de från någon leverantör av keramiska råvaror.    Var de kommer från betyder ingenting…..det viktiga är om de är äkta vara eller syntetiska.  Och det visar sig ju om man bränner dem…..

ler
2019-04-09 15:42
#10

Stains till keramik är ju också syntetiska, man får så i stället skilja på organiska och oorganiska. Men det intressanta är om dom är stabila rent kemiskt och termiskt. Det finns pigment till målarfärg som kan fungera i en glasyr men det blir då oftast inte just den färg som man räknade med.

Upp till toppen
Annons: