Annons:
Läst 909 ggr
Camilla holewa
2017-04-15 12:56

Raku glasyr?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur gör ni som inte vill få allt kopparfärgad ? Kanske har jag dom för länge i sågspånstunnan ? Eller nån annan idé ?

Annons:
Godsagare
2017-04-15 13:48
#1

Utsätt alstren för mer syre innan tunnan. Ha inte för bråttom. Lagom mycket - turkos För mycket - grön Lycka till!

Ulla
2017-04-15 14:29
#2

Hej Camilla!

Jag såg att du hade samma fråga i en annan tråd. Där såg man verkligen att allt var kopparfärgat. Här ser det annorlunda ut. Är det samma glasyr? Vad har du för lera under glasyren?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Camilla holewa
2017-04-15 15:20
#3

Det är samma glasyr och samma lera (fyle-lera)Men jag tror att jag kan ha eldat på hårdare. Ser lite ut som att glasyren runnit av på vissa ställen. Jag håller dom i luften ca 2min. Innan jag stoppar ner dom i tunnan med sågspån. Sen får dom vara där ca 30 min.

Denna kommentar har tagits bort.
Ulla
2017-04-15 16:14
#5

Ditt koppriga äpple var antagligen väldigt hett när du stoppade ner det i sågspån. Det här uppe ser inte direkt kopprigt ut, det ser mera ut som om glasyren ligger tunt så att leran lyser igenom.

Hur lång tid?  Det beror på flera saker. Är det de första sakerna du lyfter ur ugnen, eller har de legat där ett tag? Är godset tunt eller tjockt? Om det är väldigt tjockt så svalnar det också långsamt. Du får helt enkelt prova dig fram.

Lycka till med dina rakubränningar!

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Camilla holewa
2017-04-15 16:19
#6

Tack så jättemycket 😊Jag ska experimentera hela sommaren. Nån som har erfarenhet av gasoltunna jämfört med egenbyggd eldstad ?

Annons:
Upp till toppen
Annons: