Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 1254 ggr
nyfikennovis
4/21/17, 5:28 PM

Min nya ugn

Hej!

Nu har jag införskaffat en liten 50-liters ugn och är så lycklig! Mina frågor är🙂:

Den vill ha 14A 400v, den har en sån röd( hane) 3-fas kontakt moterad. men alla beskrivningar jag läst ,har jag förstått att ugnar helst ska installeras direkt i väggen. Men det är ju jätte praktiskt så fungerar det att ha det så?

Sen råkar vi ha en trefas (hona) kontakt på husväggen på 16A går det att använda den( trots att det står 14a på ugnen)?

Tack på förhand!

Annons:
Simon.haggbom@kolsvart.se
#1

Är inte superbra på el men har nyss köpt en beg ugn som går på 14a 220V. dvs 1 fas. Rådfrågat elektriker jag känner och det ska köras på 16A säkring. den "drar" bara 14A. Jag tänktr faktiskt ställa en liknande fråga själv och sla görs det i nytt inlägg nu precis.. handlar dock om skarvsladd.

Bo§e
4/21/17, 9:15 PM
#2

Ugnens röda hankontakt är säkert av "16-ampere-typ".  Titta noga på kontakten, så står där säkert 16 A i finstilt text någonstans.  Passar den dessutom i ditt 16 A-uttag, är det definitivt en sådan.     Din ugn lägger m.a.o. beslag på 14 av de tillgängliga 16 amperen, och det är helt ok, om du inte samtidigt  "hänger på"  någon annan stark strömslukare på samma säkringsgrupp….

[rolnor]
4/21/17, 9:57 PM
#3

14A för 50liter är ganska mycket effekt, det är ju bra. Du får som sagt inte dra på bastuaggregatet samtidigt om du bränner😎

nyfikennovis
4/21/17, 9:58 PM
#4

Tack Bosse!

nyfikennovis
4/21/17, 10:01 PM
#5

Tack rolnor!

[rolnor]
4/22/17, 2:08 PM
#6

En sak till, om du har elpanna så får du kolla så det inte drar för mycket ström om ugnen går samtidigt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: