Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1415 ggr
SabinaP
2017-04-21 17:53

Hur stark motor bör en drejskiva ha?

Hej. Ska köpa min första egna drejskiva och letar förstås så prisvärt som möjligt. Ser att det finns drejskivor med allt ifrån 130-750w motorer. Vad behöver man ha eg? En svagare motor är ju billigare, men kan jag få problem med det? Vill ju kunna dreja hyfsat stora saker också. Så småningom.

Annons:
Simon.haggbom@kolsvart.se
#1

Jag är i samma veva. Kommer köpa mig en ny efter mycket funderande. Finns 2 portabla varianter men som verkar väldigt bra. En shimpo rk5 kostar ca 6500 med frakt ink moms. Jag kommer köpa den andra efter myclet funderande och på rek av återförsäljaren. HSL Junior heter den. Samma pris på båda. tarn.se

[rolnor]
2017-04-21 21:59
#2

Minns inte om jag frågat förut men betyder "junior" att det är en mindre variant, alltså motorsvagare?

Bo§e
2017-04-22 15:29
#3

Det blir inte helt rättvisande om man enbart dömer styrkan efter wattantalet.   En stor men effektsvag motor orkar betydligt mer än en liten motor med samma effekt.   Effekten i Watt säger inte mycket vridmomentet, vilket egentligen är mer intressant för en drejare.      Exempel:  De gamla japanska och taiwanesiska "ring-cone"-skivorna, som bara var på 200 W (!), klarade lätt en 10-kilosklös, eller t.o.m. mer….  En liten,  ilsket surrande motor med samma wattantal klarar inte alls samma belastning utan att bli "andfådd"……och så har vi ju det där med ljudnivån, som är en viktigare faktor än man anar…..

🙂

Upp till toppen
Annons: