Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 3950 ggr
jenast
4/23/17, 4:34 PM

Ska köpa ny ugn. Men vilken väljer man!

Håller just nu på med en mindre marknadsundersökning för att kunna lista ut vilken ugn jag ska satsa på. För det är just en satsning när man inser vilka priser de ligger på. Jag är intresserad av en 100 liters toppmatad. Gärna påbyggbar med extra ring. Ska kunna bränna 1300grader och levereras med automatik samt sättmaterial. Har kollat på Rhode , cerama och nu börjat intressera mig för Kittec. Helst vill jag hamna under 30 000 kr. Från en tysk leverantör har jag fått ett pris på ca 28000 inkl frakt. Från en svensk 32000 och då tror jag inte frakten är medräknad. Hur är kittec ugnarna i förhållande till Rhode? Någon som vet om de skiljer sig prismässigt? Tacksam för input.

Jag avskyr att vara kladdig. Med undantag för lera.

Annons:
Bo§e
4/23/17, 4:38 PM
#1

Lägger mig för övrigt inte i diskussionen, men kolla först om dina säkringar räcker till om du lägger till den extra ringen……

jenast
4/23/17, 5:59 PM
#2

Tack Bosse, bra input. Det ska jag. 😃

Jag avskyr att vara kladdig. Med undantag för lera.

MiEkberg
4/24/17, 5:24 PM
#3

Har grottat in mig in samtida keramikugnar sen en tid tillbaka. Idag har jag en liten Naber som är några år, den fungerar bra men bränner lite för olikt min större "riktiga" ugn.
Jag jobbar lite ojämnt i verkstan så ibland måste jag kunna sätta och bränna en ugn snabbt. Blev rekommenderad Rodhe ugnarna som har mer isolering och därför förhoppningsvis beter sig mer som jag önskar, har just beställt en från Tyskland. Klart bra pris 6000 billigare än i Sverige, frakt som inom Sverige och inga problem med att dra VAT.

att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg  KeramikKurser.se

ntg
4/25/17, 2:35 PM
#4

MiEkberg, vilket bolag i Tyskland köpte du från?

jenast
4/27/17, 1:31 PM
#5

Jag har inte köpt den ännu. Håller fortfarande på att ta in offerter. Men firman heter 

Carl Jäger GmbH

Jag avskyr att vara kladdig. Med undantag för lera.

jenast
4/27/17, 1:37 PM
#6

Har än så länge fått offerter från Cebex, Brännpunkt, Carl jäger, Seeman samt Lars Tärn.  Inte samma ugnar från samtliga dock. Priset spelar självklart stor roll nu när man vet vilka summor man hamnar på. Men vill samtidigt inte köpa en ugn som är "sämre" endast pga av priset. Men det är svårt. Offerterna på Rohde ugnarna är i stort sett likvärdiga i pris förutom att Den tyska firman är billigare både för själva ugnen samt frakten?

Jag avskyr att vara kladdig. Med undantag för lera.

Annons:
Bo§e
4/27/17, 1:45 PM
#7

Någonstans i kalkylen bör man också väga in vilket företag som bäst kan hantera ett garantiärende eller en reklamation, om "det värsta" skulle hända…..

jenast
4/30/17, 9:28 AM
#8

Det blir en ugn från en svensk ÅF. Är nöjd och trygg i mitt beslut mycket på grund av en ÅF med stor kunskap och lång branscherfarenhet. Tack för goda råd. 😊

Jag avskyr att vara kladdig. Med undantag för lera.

nyburgaren
4/30/17, 11:57 AM
#9

Har själv köpt en ny rund ugn valde Ceramas rund ugn före Naber speciellt för spåren i stenen var rejält tilltagna och dessutom en dämpare når man stänger ugnen.. Den var också större i diameter. Jag köpte 150 litern som passar till 16 ampere säkringar

Upp till toppen
Annons: