Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1062 ggr
MayaLisan
4/25/17, 9:49 PM

Kostnad för lånad lera, drejskiva, bränningar och

Nu har jag fått i ordning min verkstad och är mycket nöjd. 

Då kamrater kommer och vill "låna in sig" vad kan vara vettigt att ta betalt? 

Jag vill ju inte blanda olika leror, så jag vill att de kör min stengodslera. (kostnad/kg)

Det ska skröjas, glaseras och brännas igen. Finns det något normvärde? El t.ex.?  Hur gör ni?

Annons:
Mia_P_A
4/26/17, 1:29 PM
#1

Googla "lerkostnad" och "kostnad för lera" så hittar du nog några förslag. Jag tror jag har betalat runt 60 kr kg på keramikkurser.

MayaLisan
4/27/17, 6:41 PM
#2

Menar du att det ingår bränningar och glasyr då?

Mia_P_A
4/27/17, 7:12 PM
#3

Ja, det har varit för bränningar och glasyr -- det vore väl ganska dyrt för bara lera? Ibland har det varit mindre, men 40-60 kr tror jag är ganska normalt. Jag har naturligtvis betalat en kursavgift också.

MayaLisan
4/27/17, 8:09 PM
#4

Tack Mia!

MayaLisan
4/27/17, 8:23 PM
#5

95:- /kg torrt gods,  är också rätt vanligt. Någon som vet hur stort vikttappet blir efter torkning?

Mia_P_A
4/28/17, 8:39 AM
#6

Du kan ju enkelt själv mäta hur mycket vikt som försvinner vid torkning. Väg upp 100 g eller mer av dina leror och väg igen när de torkat. Men med torrt gods, avses då enbart färdiga obrända föremål och resten betalar man inte för? Jag har varit på en kurs där vi vägde helt färdiga föremål, alltså brända och glaserade, och betalade kilopris för dem, men jag tyckte att det inte var någon bra lösning. Man blev slarvig med att göra åt leran man redan hade tagit och hämtade ny lera i stället, eftersom det var enklare. Så personligen tycker jag att det är bättre att betala för leran man tar, inte bara den man använder.

Annons:
MayaLisan
5/1/17, 4:59 PM
#7

Jag funderar på att ta dels per timme och dels per kg lera. t.ex. 50:-/h för plats i verkstan. (Värmer ju upp och har redskap o.dyl. ) och dels 60:-/ kg våt lera. Hur låter det?

Upp till toppen
Annons: