Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 4577 ggr
Simon.haggbom@kolsvart.se

"bats" till drejskiva

Hej. ska köpa en drejskiva på 24cm de flesta verkar va från 25.. Skulle vilja skapa typ bats för att lätt kunna skapa en ny kruka utan att riskera att den skadas när man flyttar den. Hur gör man det lättast på en skiva utan piggar? Läst man kan lägga en trasa mellan.. håller det? Vill helst inte borra i den de första jag gör. Sen vad för skiva rekommendersr ni att man skapar plattorna av? vattenavstötande? Hade en tanke om man kunde köra med typ liten lerklick under och gammal vinylskiva…någon som kört det?

Annons:
nyfikennovis
2017-04-30 18:21
#1

 Blöt wetex-trasa och kakelplatta funkar bra.

Ulla
2017-04-30 22:21
#2

Här är ett annat sätt att fästa en skiva. Den håller garanterat. Länk.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Simon.haggbom@kolsvart.se
#3

hade en tanke att fästa en platta med dubbelhäftande tejp… denna platta skullr ha 2 skruvskallar i sig som jah i sin tur kan fästa lösa skivor i. Vad finns de för bra material där ute att skapa Bats av? träsort som är tåligt och slätt men som tål vatten? Någon som testat använda vinylskivor?

MayaLisan
2017-05-01 20:39
#4

Ja, jag har och det går toppenbra

MayaLisan
2017-05-01 20:40
#5

både singel och LP :) fäste med wettex

Simon.haggbom@kolsvart.se
#6

Någon bild? kollar gärna hur de ser ut. får min skiva om 1v så får skaffa någon skräp LP då

Annons:
Simon.haggbom@kolsvart.se
#7

funkar de bra? tänker på fästet, hålet i dom mm.. undrar fortfarande vad man aka köra för trä material som tål väta bra och är slätt.. min skiva kommer va liten.. ca 20 cm bara så skulle för projekt vilja utöka den storleken till runt 30ish iallafall..

MayaLisan
2017-05-01 21:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#8

Vinyl som bats. (Den ena får du högerklicka och öppna i ny flik, för att se LP'n)

jenast
2017-05-02 23:18
#9

Tips! Jag hittade kapskivor för sten och metall på jula. Har en Brent med hål för bats. Ska göra hål i kapskivorna o sen sätta över piggarna i skivan. Kapskivorna är ytterst stabila o kostar 29kr st.

Jag avskyr att vara kladdig. Med undantag för lera.

[rolnor]
2017-05-03 11:48
#10

Men är det inte hål i mitten på kapskivorna?

jenast
2017-05-03 12:55
#11

Jo. det stämmer.  Men förstår inte problemet? 🙂

Jag avskyr att vara kladdig. Med undantag för lera.

jenast
2017-05-03 13:49
#12

Hålet är inte så stort mindre än en enkrona

Jag avskyr att vara kladdig. Med undantag för lera.

[rolnor]
2017-05-03 14:05
#13

Botten på krukan får ju en buktning i mitten, går förstås att dreja av.

Annons:
Simon.haggbom@kolsvart.se
#14

Lite väl små va? Skulle vilja ha skivor lika stora som skivan nästan..20cm.

MayaLisan
2017-05-11 20:36
#15

Du skär ju loss din kruka/ ditt fat med tråd och då gör det ju inget om det är ett hål i mitten. Så gör iaf jag. Skär loss den men låter den stå kvar på skivan

osv
2017-05-15 23:26
#16

spånplattor använder jag som avtagbara Drejplattor. De slår sig mycket sällan. Har man inte hål i sin drejskiva kan man dreja en lerplatta som man trycker fast spånplattan på.

troll
2017-05-29 09:37
#17

Mdf- skiva funkar bra men slits fruktansvärt fort eftersom de tar åt sig vatten. Fäster dock bra på olika städ-dukar (typ golvduk, allduk eller vad de nu heter). Bättre är någon typ av formplyfa eller slitskyddsplywood eller liknande som inte suger upp vatten. Spånskivor finns i olika kategorier, men är fruktanvärda mot händerna. Dessutom har leran lite svårare att fästa på dem tycker jag. Kakelplattor funkar utmärkt, bara man inte tappar dem i golvet

Upp till toppen
Annons: