Annons:
Läst 860 ggr
Znuttan62
2017-04-28 21:35

Första bränningen

Hej 

Jag har nu renoverat min  ugn  som jag köpt begagnad genom att Byta element, och nu är det dags för första egna bränning för mig,  jag har läst att man skall bränna med käglor och se de olika temperaturerna i ugnen , men VAR ställer jag dem?  vilka ska jag ha nr  6, 7 ,8  eller 9  för att testa min temperaturen  i min ugn? jag har läst att man ska fylla ugnen med material som ska skröjas samtidigt och inte ha en tom ugn.  Finns det någon bra bok som kan hjälpa mig eller kanske någon här kan förklara och hjälpa mig.

Annons:
Ulla
2017-05-10 16:31
#1

Om du vill testa hur temperaturen fördelar sig i ugnen, så är det nog bäst att sätta in käglor på litet olika ställen där du tror att det kan skilja sig. Jag brukar bara sätta in några ungefär i mitten för att få ett hum om hur glasyrbränningen har gått om något verkar strula. Brukar nöja mig med 7, 8 och 9. Men mest förlitar jag mig på instrumentet.

Om du bara kör en skröjugn så är det andra käglor du ska använda, såna som viker sig vid lägre temperatur. Har inte numren på dessa i huvudet, tyvärr.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bo§e
2017-05-10 17:03
#2

Käglorna 08,  07 och 06  är lämpliga till skröjtest.  Men, vid skröj är det exakta kägelresultatet inte lika kritiskt.  

Värmefördelningen inom ugnen kan variera en hel del mellan tom eller fylld ugn, så om man testar med tom ugn, skall man nog inte dra för stora växlar av det resultatet.

Upp till toppen
Annons: