Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1590 ggr
coffe92
4/30/17, 3:49 PM

automatik till keramikugn, hur fungerar den?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hej 

Har blivit erbjuden att köpa en keramikugn av en kompis, en pyroclaaf med automatik ifrån jumo. Men problemet är att min kompis inte har en aning om hur ugnen fungerar så jag skulle vara väldigt tacksam om någon visste nåt om denna ugn.

Annons:
Bo§e
4/30/17, 4:04 PM
#1

Oj….är ugnen enbart gasdriven eller har den också elektriska element…?   Den ser ut att ha använts i forskningsverksamhet eller liknande (?)  Men till vad…?

Frågan är om det går att lägga in brännkurvor, användbara för keramiker.. (?)    Försök att - om möjligt - att spåra upp den ursprungliga användaren/ägaren för nödvändig info, eller maila frågor (och bilder) till jumo.de

Utan mer info är det inte lätt att säga vad den här utrustningen kan…eller inte kan…

🙂

coffe92
4/30/17, 5:01 PM
#2

Hej 

Ugnen är enbart gasdriven, helt byggd i keramiskt fiber, en annan bekant pratade om att det fanns en liknande ugn på Rörstrands forskningsavdelning, så det var tack vare honom vi kom fram till vad den hette (Står inget på ugnen).

Jag har mejlat till jumo men det fanns bara en liknande regulator, så det var inte till någon större hjälp då programmen skiljer sig åt. 

Funderar på om det går att göra om brännsystemet så att det blir mer manuellt. Ugnen isig är ju väldigt bra förövrigt, bra storlek osv.

Bo§e
4/30/17, 6:17 PM
#3

Du nämner Rörstrands (!), och då misstänker jag var ugnen kommer ifrån….     Jag har skickat dig ett PM med ett tips om hur du kan fortsätta ditt detektivarbete.

nyburgaren
4/30/17, 7:49 PM
#4

Hade inte kört en sådan gasugn manuellt.. konstig konstruktion en brännare i taket! Hur stor är ugnen? Går det att få fatt på reservdelar om ngt. går sönder.. Jag Hade inte vågat mig på att satsa på den.🤔

Trolmen
5/1/17, 3:26 PM
#5

Hej Coffe92

Om du inte köper pyroclaafen så är jag intresserad av den.

Upp till toppen
Annons: