Annons:
Etiketterköp-och-säljverkstadsplats
Läst 1217 ggr
elinruist
5/6/17, 5:43 PM

Gjutformar köpes

Jag letar efter gjutformar (främst kopp, skål, vas) om någon vill sälja, helst inom några mil från Göteborg/södra Bohuslän.

Annons:
attis kakelugnar
5/7/17, 5:39 PM
#1

Ett tips..gör egna gipsformar. Gjut av muggar ,koppar,andra former . Bygg upp fyra sidoväggar ställ i det som ska gjutas,bygg upp runtom m sand halva föremålet som ska gjutas,lägg ett "lock" över m lera ..gjut en halva i taget..och sist botten o lock..locket ska ha hål för påfyllning.Modellgips från bygghandeln utmärkt att gjuta i..capris 10.00 kg. Läs om gipsformar på nätet el köp en bok från Cerama.lycka till

elinruist
5/8/17, 1:48 PM
#2

Tack! Jag är jättesugen på det! Får prova mig fram men hade gärna testat på en färdig först, aldrig gjutit. Min keramiklärare sa att det var jättekomplicerat att göra egna formar så jag tänker att jag kanske behöver hjälp att klura ut hur många delar det ska vara men jag kan ju å andra sidan läsa på och prova mig fram. Om någon i Göteborgsområdet vill hålla en privatlektion och hjälpa mig på traven att konstruera formen skulle jag bli jätteglad.

En sak du kanske kan svara på direkt som jag klurat över är, finns det någon gräns för hur tjocka väggar man kan gjuta med flytande gjutlera, kan man t ex även gjuta solida former? Eller sak man jobba med vanlig lera och pressning då? Jag har en solid form i åtanke men kan göra den med ett visst hålrum om det innebär att det är lättare att massproducera då (pga att man kan använda flytande gjutlera).

Simon.haggbom@kolsvart.se
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Simpla formar är.ju väldigt lätt. lite svårare om de är fler delar. fick mig gjutlera så testade göra en simpel bonsaikruka.. tog 5 min.

Upp till toppen
Annons: