Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1081 ggr
annslycka
2017-05-11 21:10

Keramisk tillbehör till grillen

Jag har fått en förfrågan från en grillmästare. Han behöver ett tillbehör att lägga laxen på så den får en fin välvd sida. Han fråga om jag hade någon kasserad kopp eller nått.

Jag tänkte att jag kunde ge honom något bättre men nu kommer frågan.

Ska man köra högbränt gods eller inte? Med eller utan glasyr? Nån som prövat? Godset ska ju ligga på galler över öppen eld.

Mina egna funderingar är att jag har en terrakotta kruka utan glasyr som ska ligga i blöt ett par timmar innan den kan gå i ugnen.  Ni känner säker till den, super poppis på 80 talet. Den är ju lågbränd och suger upp vatten.  Men det känns lite skört för grill.

 Så jag tänkte att man kunde ta Porslinslera, som jag slätar till ordentligt med en sken och sen högbränner.  Att använda glasyr känns lite vanskligt. 

Vad tror ni eller vet ni? /Ann

Ambition - The world makes way for those who know where they are going.

Annons:
pyromanen
2017-05-12 07:08
#1

Föreslår chamotterat lera utan glasyr och inte sintrat.

LenaR
2017-05-12 12:11
#2

Jag tror också på osintrad/lågbränd lera. Om godset är poröst värms det upp snabbare och jämnare , och det blir inte lika stora spänningar mellan het yta och svalare insida. Då håller det längre.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[rolnor]
2017-05-12 14:35
#3

Ja, porslin skulle spricka direkt.

annslycka
2017-06-17 16:13
#4

Tack så mycket Ja jag ska nog köra med lågbränd form. Med chamotte som ni säger.

Förlåt att jag slänger in en fråga och inte svarar förrän nu. Men det kom saker emellan. Ni vet, livet eller rättare sagt tvärt om. Sånt händer, men jag kommer med bild om jag får till det.

Ambition - The world makes way for those who know where they are going.

Upp till toppen
Annons: