Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1252 ggr
fylgia13
2017-05-14 00:42

Gaser vid bränning.

Hej keramikvänner :)

Jag har precis fått installerat en helt ny ugn på 190 liter som jag snart ska köra igång. Till den har jag ett utsug med fläkt som jag får starta och stänga av manuellt.

En fundering jag har är runt vilken temperatur som gaserna kommer ut ur ugnen och när upphör de att komma ut? Ska jag starta fläkten direkt när ugnen slås på och ska den stängas av när ugnen är helt avsvalnad? Eller kan jag stänga av fläkten tidigare vid en speciell temperatur?

Jag har en toppmatad ugn vars utblås sitter på sidan längst upp.

Tack på förhand :)

Annons:
Ulla
2017-05-17 16:49
#1

Jag har på fläkten under hela bränningen. Inte bara för gasernas skull utan också för att det inte ska bli för varmt i ugnsrummet. Det kan tom ha betydelse för att instrumentet ska fungera som det ska.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

fylgia13
2017-05-17 23:28
#2

Hej Ulla.

Tack för svar :)

Jag var bara lite nyfiken på gaserna, jag glömde skriva att jag har ett extra utsug för dem. Jag la märke till att ugnen gick ner i temperatur ganska snabbt när jag hade fläkten på och blev lite orolig att jag ändrar atmosfären i ugnen. Har dock ordnat så att jag kan ställa fläkten på lägre varv.

I taket har jag även en större kåpa som samlar upp ugnsvärmen, kanske räcker att bara använda den. Får prova helt enkelt :)

Ulla
2017-05-18 07:46
#3

Det låter som om du har ordnat det bra där du bränner. Vad jag har märkt är att luften i ugnsrummet ganska snabbt blir obehaglig när ugnen är på. Trots att vi har en ordentlig fläkt så vill man inte gärna vistas därinne då.

Kolla gärna med en termometer hur varmt det blir. I min lilla hemmaverkstad har jag råkat ut för att plastflaskor som stod högst upp i en hylla blev deformerade av hettan under taket.😮Efter det har jag ordnat med bättre ventilering där också.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Upp till toppen
Annons: