Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1262 ggr
L.A.E
2017-05-14 07:22

Granit= Glasyr

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

 Bild 1. Granit består i huvudsak av kvarts, fältspat, glimmer, hornblände och pyroxen . Granit kan ha olika färger vit, röd, svart beroende
skillnader i mineral sammansättningen och textur.  Har gjort glasyrer av borr damm från ett vägbygge nära mitt torp.

 Bild 2. Den första till vänster bränd i elugn 1280 c , 2. ved bränd i reduktion 1280 c , 3-4. har svart järnglasyr som grund och granit glasyren över sig 1280c reduktion ved ugn

Annons:
nyfikennovis
2017-05-14 08:01
#1

Wow, så häftigt!

nyburgaren
2017-05-14 10:37
#2

Roligare vis att jobba på. Som dom gamla kineserna. Cebex Fanns ju inte förr och vilka glasyrer sen.. Har blivit lite manisk nu och att jobba lite på det viset man har ju allt kring oss i naturen.. Har hört man kan glödga stenen för att lättare mala ner den ska testa det.. Och gräva upp lite lera i dagarna.. Livet blir vad man gör det till Bra mycket spännande.. Ha en bra dag allihopa gör dagen till vad den kan bli..

Bo§e
2017-05-14 19:49
#3

Spännande..!   Tänker på alla stenhuggerier runt om i landet, där det rimligen borde samlas mängder av slip- och sågdamm från t.ex. granit….dessutom av olika sorter…

Visa gärna mer av de här arbetena..!!! 🙂

Månvind
2017-05-15 20:33
#4

min man är stenhuggare och jag har testat att göra glasyr på en del stendamm från importerad limestone och bluestone. har inte haft lika stor fina resultat dock. Intressant att du använde en järnglasyr som botten och stenen över. Måste testas!! :-)

Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail. /R.W.Emerson

Bo§e
2017-05-15 21:22
#5

Limestone/bluestone är kalksten, och även om den inte är så spännande i sig själv, är den en helt ok (och intressant) Ca-källa i olika glasyrer.  Bland t.ex. de gamla recepten från Bernard Leach, ingår ofta kalkstensmjöl…

Upp till toppen
Annons: