Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 1942 ggr
lekamelera
5/14/17, 11:51 AM

Ugn och automatik-fundering..?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hej!

Jag har förstått att det finns stor samlad erfarenhet hos medlemmar på den här trevliga sidan, så nu tänkte jag be om ett råd…

Jag fick en äldre ugn för några år sedan, men har inte lyckats "komma överens" med automatiken.   Ugnen skenar upp i temperatur oavsett hur jag ställer in ratten märkt effektregulator eller minitermostat.   Ska jag försöka få någon som kan meka med den, eller ska jag bara skaffa en ny/annan?  Och, är det idé att skaffa ny automatik till denna ugnen?       Provbrände (enligt råd härifrån!)  med lite papper på elementen och alla funkade - syns kanske på bilden :D

Tacksam för alla råd och tankar!        ( Hoppsan, alla bilder på snedden)

Annons:
Bo§e
5/14/17, 4:00 PM
#1

Ugnen är en "K90", vilket är en s.k. "lergodsugn", till skillnad från stengodsugnen "S90", som var byggd i ett bättre tegel, och levererades med styrning av "Typ S", som är bättre lämpad för stengods, och - förstås - kostade litet mer än K90….

Din styrning är således av "Typ K" (NI-Chr), och är avsedd för ett mer begränsat temperaturområde.

Dessutom syns på bilden att din ugn är utrustad med en smälttsäkring (guldsäkring).  Det är den ena av de två "pinnarna" som sticker in genom ugnens rygg.  Detta är en säkerhetsanordning som begränsar bränningarna till max 1060°C  (dyr att byta, men betydligt billigare än en total ugnsreparation)

Jag nämner detta för att du skall fundera på om det här är rätt ugn för dig, dvs om du tänker jobba med stengods.  (?)   Om du ändå vill satsa på ugnen, har jag PM:at dig ett par telefonnummer som du kan ha nytta av, om du vill ha hjälp med det tekniska.

🙂

lekamelera
5/15/17, 5:58 PM
#2

Stort tack!  Lyckan var total när jag fick min ugn.  Min jättesnälla familj hade skramlat inför en jämn födelsedag.Tyvärr hade de inte riktigt koll på vad jag drömde om , men jag tänkte att jag skulle försöka rätta mun efter matsäcken. :D Hoppades dock att jag skulle kunna dra upp den lite högre än 1060…   Jo, jag får ta mig en funderare.

Upp till toppen
Annons: