Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1536 ggr
loislane
5/27/17, 9:32 PM

Cooper glasyr 422

Hej igen.

Gjorde ett glasyrprov i en glasyrbränning 1250 grader på Coopers nr 422 på stengods.

Det är en svart/brun glasyr som egentligen ska brännas till orton 7,8 eller 9 alltså lite högre än min temperatur.

Glasyren innehåller:

Fältspat 25

Kalciumkarbonat 20 ( jag tog dolomit istället då jag läst att man kan byta ut det, kanske blev fel men det hade jag hemma)

Ball clay 25

kvarts 30

röd järnoxid 10%

resultatet ska bli enl igt Cooper:

Vid Reduktionsbränning på stengods elegant svart med inslag av brunt på godskanterna. Vid oxidation variabelt svart med rödbrunt i kanterna. På porslin, blank, transparent, mörkt honungsgul/röd

Mitt prov kom ut blank transparent precis som Coopers beskrivning på porslin. Men jag hade ju stengodslera och förväntningen var ju någon typ av svart.

Vad gick galet?

Brände jag för lågt? Dolomitens fel? Eller vad?

Är ju ingen mästare på glasyrer (än! :-))

Se skönhet i det icke perfekta.

Annons:
LenaR
5/28/17, 3:49 PM
#1

Blev glasyren alltså gul/röd transparent? Jag tror att det hade med temperaturen att göra. Ulla kan rätta mig om jag minns fel, men i Akalla har de en glasyr som heter Black beauty, och när den underbränns blir den gulbrun och halvtransparent, och vanligtvis är den brunsvart. (Den finns i en av våra receptsamlingar.) Bytet från krita till dolomit borde påverka ytan mer än färgen. Kalcium gör ju en glasyr hård, och magnesium gör den len. Å andra sidan - ju fler flussande ämnen man har i en glasyr, desto mer sänks smältpunkten, även om man inte påverkar syra-basförhållandet. Kan du göra ett test med högre temperatur?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[rolnor]
5/28/17, 7:05 PM
#2

Vill du ha en fin järnröd glasyr kan jag rekommendera  Anders Röda eller RedBrown som finns i receptsamlingen. dom blir riktigt fina både på porslin och stengods. Svårt veta vad som hänt när du ändrat både i receptet och bränntempen, jag tror den din testade glasyr blir riktigt fin i reducerande bränning men jag är lite skeptisk i oxiderande, receptet är lite för enkelt.

loislane
5/29/17, 8:46 AM
#3

Tack för svar Lena.

Nej min blev mer åt transparent håll och aningen gul men inte mycket gul mer blank och transparent. Jag har möjlighet att bränna den högre. Tog en chansning då jag hade en glasyrugn på 1250 på G vid tillfället :-)

Se skönhet i det icke perfekta.

loislane
5/29/17, 8:49 AM
#4

Tack Rolnor.

Jag är ute efter svart med lite brunt i kanterna. ;-)

Se skönhet i det icke perfekta.

[rolnor]
5/29/17, 12:11 PM
#5

Det låter ju som temmoku, tyvärr kräver en sån reducerande bränning. Dom glasyrer jag föreslog blir du förmodligen nöjd med tror jag.

LenaR
5/29/17, 3:08 PM
#6

Mystiskt att den inte fick mer färg. Mätte du rätt på järnoxiden?

#4 Faktum är att det låter som Black beauty när man lägger den på järnhaltig lera. Då blir den svart med bruna kanter, och liknar en tenmoku fast den är bränd i oxidation. Black beauty finns i en av [receptsamlingarna](http://keramik.ifokus.se/articles/4d717117b9cb46221d080912
-blanka-stengodsglasyrer-receptsamling?articles-
1).


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
Upp till toppen
Annons: