Annons:
Läst 2839 ggr
Honungsmyran
5/30/17, 12:53 PM

Borra i stengods

Har någon erfarenhet av att borra i stengods? Ska man helst borra före glasyrbränningen? Vilken borr ska man välja?

Annons:
Ulla
5/30/17, 1:11 PM
#1

Hej Honungsmyran! Om du har möjlighet så borra innan glasyrbränningen. Efteråt är godset mycket hårdare och svårare att ta sig igenom. Med bra borr går det nog, men jag har misslyckats när jag försökt.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Honungsmyran
5/30/17, 10:04 PM
#2

Tack! Det ska jag testa❤️

[rolnor]
5/31/17, 3:13 PM
#3

Risken är väl att det spricker om man trycker för hårt på borret?

Ulla
5/31/17, 4:46 PM
#4

Ja, man får vara försiktig. När jag har borrat i högbränt gods har jag råkat ut för det. Men jag har å andra sidan inte tillgång till de bästa verktygen, så jag får nog skylla mig själv.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

stefanandersson
6/1/17, 10:14 PM
#5

det finns en rad diamantverktyg för att borra i kakel och klinker, titta efter ett sånt om det är högbränt eller skröjat. I skördat skär de som smör. Att inte ge mycket tryck är nyckel som alla säger (men jag kan inte låta bli att repetera det då det är såå viktigt 🤐)

Om det är bränt skulle jag välja en vanlig borr och man kan lägga en droppe vatten där man skall göra hålet så blir det mindre risk att bitar flyger bort.

stefanandersson
6/1/17, 10:15 PM
#6

diamant och även karborundum tror jag när jag tänker efter 🤔

Annons:
Drakkonst
6/2/17, 8:26 PM
#7

Diamantborr har jag använt, det funkar bra, men som Stefan säjer, lååångsamt och varligt är nyckeln.

Upp till toppen
Annons: