Annons:
Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1347 ggr
Carina Kristensson
2017-06-02 21:38

Tillverka sättplattor?

Jag funderar på det här med sättplattor… Finns det ingen möjlighet att tillverka sådana själv??? Kan inte hitta någon information om det på hela "nätet". Vad är haken? Men om det går - hur gör man då? Annars har jag funderat på att använda klinkers i granitkeramik… (Vanlig eldfast tegel för kaminer odyl är kanske för klent? ) Någon som kan ge mig klarhet? Mvh Carina

Annons:
pyromanen
2017-06-03 13:07
#1

Klinkers i granitkeramik är sintrade. Det gör dom mindre starka vid kvartsomvandlingstemperaturpunkterna, så jag har mycket svårt att tro de skulle klara en bränning med belastning ( något stående på sig) Däremot går det säkert att gjuta plattor med eldfast gjutmassa. Lars Tärn säljer nån eldfast lera som några gör eget sättmatrial av, kanske går att kavla en platta av sånt? Tror inte den skulle hålla alls lika länge som köpta sättplattor men har inte provat.

Ulla
2017-06-03 15:53
#2

Är det för att du tycker att sättplattorna är för dyra som du skulle vilja göra egna? Jag skulle nog inte ge mig på det. Låter alldeles för osäkert.

 Hade för mig att jag sett en liknande fråga förut, så jag letade och hittade denna: Tillverka sättplattor. Kanske kan du hitta något i den.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

nyburgaren
2017-06-03 16:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Visst går det att göra egna sättplattor om man har rätt kunskap och medel för det

nyburgaren
2017-06-03 16:25
#4

Billigare och smidigare att köpa färdiga om man inte råkar bo granne med en fabrik som kan tillhanda hålla Sictostamp massa till en billig peng..

stefanandersson
2017-06-04 08:15
#5

Det finns recept på en enklare massa för sättplattor, mufflar och stöd i "Pioneer potter" av cardew men jag kan inte komma på det 🤔

Plattorna är inte i närheten så bra som de moderna fabriksgjorda tyvärr men mufflar har jag med framgång gjort av de speciella leror som många leverantörer säljer.

Carina Kristensson
2017-06-05 10:38
#6

Tack för svaren! Så härligt att få så snabba svar från så kunniga människor efter en lång tid av letande! <3 Ulla: Ja, jag tycker de är dyra. Speciellt som jag i stort sett är nybörjare. Tänk om jag tappar lusten… (knappast troligt ;-) ) Tänkte att jag skulle få till en rakuugn hemma och tänkte då att man kunde få till en billig version ifall jag inte får den att fungera som den skall…

Annons:
Ulla
2017-06-05 16:27
#7

Ja, de kostar en del. Man får vara rädd om dem så att de håller länge.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

pyromanen
2017-06-05 21:38
#8

Till en rakuugn kan du använda en begagnad ugnsplatta. När jag byggde min första (lågbudget)-rakuugn fick jag köpa en begagnat platta av en keramiker för 200 kr. Den hade bråbts massvis med gångar i en elugn men höll ändå hela rakuugnens liv ut också.

Upp till toppen
Annons: