Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1524 ggr
Simon.haggbom@kolsvart.se

Snabbränning.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har precis börjat med keramik. Alla berättar att torkningen är skitsvår. Att en mindre mugg ska torka iaf 1v och en skål en månad typ. Jag behövde en present så valde att göra en själv. aen simpel skål. Säkert närmare 1cm på tjockaste stället. Dag 1 dreja.lufttorka 24h utan påse Dag 2 Satte i vanlig ugn på 50 grader i 4h sen 100grader resten av kvällen… kanske 4-5h. Sen lät jag den stå varmt i ett odlingsskåp jag har över natten. Dag 3. Skröjade till 1000grader. Min ugn har manuella inställningar så bränner 1000 grader på 5h ca. Upp till 300 på ca 1h. Alla jag pratat med sa att det inte fanns en chans i världen att den skulle överleva.. Idag tog jag ut den utan några synliga tecken på sprickor. Ska glasera den strax.

Annons:
[rolnor]
2017-06-03 11:02
#1

Helt rätt ifrågasätta gamla normer.

Ulla
2017-06-03 15:02
#2

#0
Visst går det. Du har väl sett gamla foton från ex Indien där någon tillverkat massor av stora krukor som sedan ställts att torka i den heta solen.  Kanske inte lika lätt med alla sorters leror och former. Men en månad för en skål? Det låter häftigt.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

stefanandersson
2017-06-04 07:53
#3

Det frodas en hel del myter runt torkning men är torkningen jämn kan den i teorin går hur fort som helst och är leran tålig behöver det knappt vara jämnt heller.

seden ska sägas att drejat gods, och företrädesvis med jämna väggar, tål en väldigt brysk behandling jämfört med byggda eller kavlade saker.

Simon.haggbom@kolsvart.se
#4

spännande att testa iallafall. Den slog sig lite i formen men de är lite charmigt i detta fall iallafall. Kanske har med det och göra.

Simon.haggbom@kolsvart.se
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5
[rolnor]
2017-06-04 11:59
#6

Fin skål, ränderna på utsidan, är det från beskickning?

Annons:
Simon.haggbom@kolsvart.se
#7

Jo bara lite struktur för att få den lite grov på utsidan.

Eva-Karin
2017-06-05 09:58
#8

#3 Så sant! men bara för att ge ett exempel så har jag har toktorkat och bränt byggda saker som kursdeltagare gjort i ett väldigt tempo. Bränning samma dag som sakerna tillverkades i vanlig lergodslera med lite chamotte. Det funkar men under förutsättning att det är saker utan skarvar dvs gjorda i ett stycke och urgröpta till ungefärligt jämna väggar. Sammansatt former faller isär. Platta saker slår sig också lätt med den bryska behandlingen. 

#4 Det är roligt att testa gränserna (och lärorikt) och har man bara lite kunskap om vad som kan gå fel kan man ofta förebygga och anpassa arbetsprocessen till hur fort man vill skynda på processen.

Upp till toppen
Annons: