Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 1851 ggr
Simon.haggbom@kolsvart.se

Beställa lera

Flyttat från Sthlm till Piteå och har ingen leverantör nära. Tips på bra ställen att beställa från med okey frakt. Testade beställa leror och lite annat smått feån cebex för ca 800kr. typ 4 paket lera. Frakten skulle gå på ca 1300kr. Sett något ställe som kunde skicka upp till 50kg för typ 300kr. osäker om de va via bussgods. tacksam för tip.

Annons:
Giema
6/15/17, 7:20 AM
#1

Kolla Lermakeriet

[rolnor]
6/15/17, 11:22 AM
#2

Det lönar sej bättre beställa större mängder än fyra paket?

Ulla
6/15/17, 3:30 PM
#3

Nordic Kiwi finns i närheten av Östersund. En bit uppåt i alla fall, och bra att ha att göra med.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Simon.haggbom@kolsvart.se
#4

Bra Ulla, det var nog dom jag kollade på men glömt namnet.

Simon.haggbom@kolsvart.se
#5

Vet inte vilka leror jag gillar så testar mig fram lite i taget.

[rolnor]
6/15/17, 11:00 PM
#6

Aha! Vi har haft nån tråd med medlemmarnas favoritleror, kanske kan vara värt kolla. När man beställer så det krävs en pall så kostar det minst 600-700:- för enbart pallen. Viktigast för mej var att den skulle vara lättdrejad och gärna riktigt vit så jag valde CS950 från Cebex. Dom har ju rabatt om man köper större mängder, typ ett ton. Själv så ångrar jag att jag köpte så mycket för min förvaring i källaren är inte så lyckad, leran torkar i paketen och det blir mycket jobb blöta upp den och knåda, jag har ingen lerkran. Bossecebex tipsade om att man kan lägga paketen i en plastsäck och ha lite vatten i botten på säcken, låter bra. Flera har vittnat om att fyleleran är mycket lättdrejad, själv har jag aldrig testat den.

Annons:
Bo§e
6/15/17, 11:24 PM
#7

En annan sak, som sällan nämns: "Lagringsstelhet" (den enda benämning jag hört på detta fenomen).   Vid stillaliggande förvaring finns en tendens till att lerans partiklar och vattnet "tar semester", och ordnar sig på ett sätt så att leran kan kännas stendöd, ofta felaktigt uppfattat som "torr".

Innan du dömer ut ett paket som "för torrt", gör så här:

Ett lerpaket har 6 sidor.  Smäll varje sida - hårt - mot (företrädesvis) ett cementgolv.  Smack, smack, smack, smack, smack, smack….!   Kläm sedan på paketet.  Jag törs lova att i minst 7 fall av 10 känns leran mjuk igen, och helt ok.  

Det har då visat sig att det var inte vatten som leran saknade, utan livgivande "motion"…

Vissa leror drabbas tidigare av "lagringsstelhet" än andra.  Av någon anledning tycks järnhaltiga leror "gå till vila" snabbare än ljusare lertyper…..men alla leror drabbas, förr eller senare.

Testa detta nästa gång…

🙂

[rolnor]
6/16/17, 12:13 PM
#8

Problemet för mej är att leran torkar ojämnt, blir hopplöst dreja då.

pyromanen
6/16/17, 1:53 PM
#9

Om det finns fler keramiker/hobbykeramiker/studieförbund mm i närheten kan det vara smart att gå ihop om en beställning och dela på fraktkostnaden och köpa full pall, då blir frakten ca 1 kr/kilo.

attis kakelugnar
6/17/17, 11:02 PM
#10

Ja..kolla av övriga aktörer som har behov av lera, studieförbund,skolor,kakelugnsmakare äldreomsorgen.kolla även av byggföretagen(jag köper allt gips så bättre kilopris).ring upp företagsbyrån i din kommun..de har alla företags register i regionen,koppla ihop er o prata ihop er,dela på frakten.

Upp till toppen
Annons: