Annons:
Etikettermaterialråvarorleror
Läst 1360 ggr
Simon.haggbom@kolsvart.se

Få lera att släppa ur formen snabbt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Finns de något man kan använda så en kruka man gjort släpper formen jag använt som referens? Vill att den ska släppa direkt eller dageb efter senast. inte när den torkat massa. Gjord mot en ugnsform.

Annons:
Simon.haggbom@kolsvart.se
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1
Simon.haggbom@kolsvart.se
#2

Vill kunna jobba med utsidan när den fortfarande är ganska mjuk

LenaR
2017-06-22 17:18
#3

Om man använder formar som inte tar upp fukt, så behövs det ngt som gör att leran inte klistrar fast. Olja tror jag är det bästa. Men du kan prova med vilket organiskt material som helst. Det fungerar inte post factum, men till nästa kruka!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Simon.haggbom@kolsvart.se
#4

de jag undra med. till denna fpr jag vänta bara. ska testa olja in den nästa gång

Rerum
2017-06-23 07:24
#5

Du kan lägga plastfolie i formen innan du trycker ut leran

Månvind
2017-06-23 09:25
#6

som #5 sa - plastfolie

Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail. /R.W.Emerson

Annons:
j-aan
2017-06-23 10:01
#7

En fråga. Är det tillåtet att använda något som andra formgivit som form för egen tillverkning?

pyromanen
2017-06-23 13:18
#8

För eget bruk kan det nog inte vara problem.

LenaR
2017-06-23 14:55
#9

#5 Fördelen med plastfolie är att det blir superlätt att få ut leran. Nackdelen är att folien rynkar sig så man får mer efterarbete med ytan. Har du något knep mot det, Rerum? #7, 8 Jag stämmer i bäcken - bättre att starta en ny tråd än att byta fokus mitt i en fråga. :-)


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Rerum
2017-06-25 14:16
#10

Nej LenaR, inte mer än att vara extremt noggran så det blir så slätt som möjligt.

Rerum
2017-06-25 14:18
#11

Ibland funkar det om man tar regält med potatismjöl på den utkavlade leran så ytan blir torr. Man behöver då inget plastfolie

Rerum
2017-06-25 14:18
#12

Ibland funkar det om man tar regält med potatismjöl på den utkavlade leran så ytan blir torr. Man behöver då inget plastfolie

Upp till toppen
Annons: