Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 881 ggr
Carina Kristensson
2017-06-24 15:55

Naked raku VS "vanlig" raku?

Sitter i solen en riktigt blåsig midsommardag och funderar… Varför bränner man ibland naked Raku istället för "vanlig" förutom att det är spännande och roligt att pilla bort ytterlagret vid naked??? Vad blir skillnaden? Några för- och nackdelar med de båda? Mycket att fundera på när man är nybörjare ☺ Önskar Er alla en fortsatt trevlig midsommarhelg! 😎

Annons:
[rolnor]
2017-06-24 16:02
#1

Det är väl dom svarta krakeleringarna mot den vita skärven man vill ha?

Carina Kristensson
2017-06-24 21:41
#2

Jag antar det. Men om man använder vanlig transparent glasyr, ger inte det samma effekt? OBS att jag bara spekulerar. Kan ingenting om det här!🤔

Ulla
2017-06-24 22:50
#3

Hej Carina!

Nej, vanlig transparent glasyr ger inte alls samma effekt som naked Raku. Det är väldigt stor skillnad. Har du testat båda teknikerna själv?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Carina Kristensson
2017-06-24 23:51
#4

Ursäkta mina märkliga tecken i inlägget ovan! Ser ju ut som serietidningarsvordomar istället för emojs som det skulle vara… Jag kommer inte alls överens med min nya telefon!!! Nej Ulla, bara vanlig rakuglasyr (färg). Men en kurskamrat brände Naked samtidigt och det blev ju väldigt vackert! Men vad händer då om man istället använder klarglasyr på vitbrännande lera?

nyfikennovis
2017-06-25 08:08
#5

Den lilla erfarenhet jag har så stämmer det som du säger att du kan upnå vit krakelerad yta på båda sätt. 

Men jag tycker det blir olika resultat. Så beroende på vad man är ute efter. naked får en matt yta( som går att polera med vax), sprickorna blir mer varierade långa och korta, levande liksom. och så är processen lite `roligare`tycker jag :) medan glasyr  blir blank yta och inte säkert att sprickorna blir så tydliga. men båda kan ju ge spännande objekt.

lycka till :)

Carina Kristensson
2017-06-25 12:05
#6

Tack för Era svar! Kommer att pröva båda varianterna. Spännande! :-)

Annons:
Upp till toppen
Annons: