Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 2177 ggr
Simon.haggbom@kolsvart.se

krakelerande glasyr.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Köpte lite glasyrer från Lars Tärn. Ena är en genomskinlig ste godsglasyr som ska krackelera. Nu är min ugnsautomatik tillfälligt trasig så kan inte exprimentera men frågar er. De man köper färdiga krakelerar inte tycker jag. Bränner till 1220 ca. Men kan jag qnvända denna krakelerande glasyr för att få andra föasyrer att krakelera? ska jag använda mig av den över eller under annan glasyr då tror ni? tacksam för tips.

Annons:
nyburgaren
7/23/17, 11:33 AM
#1

Krackelerar den överhuvud taget något i din bränning? Krackeleringar i stengods temp blir inte som att bränna Raku krackeleringar man får dom direkt.. Man måste göra ett moment till med stengods krackeleringar. hänger på rätt lera och temp. Fick ett recept som skulle penslas med järnoxidlösning vid 300 grader.. men som sagt den måste ju krackelera först och främst.. Fin maskig krackele glasyr Fältspat 84 Krita 4,3 kaolin 4,4 Kvarts 7,2 Ett gammalt recept från tidig tid i mitt liv.. Sprechall,Vol.119.No1,1986..En stor artikel om flera olika krackele glasyrer intressant läsning..

nyburgaren
7/23/17, 11:44 AM
#2

Kom på att jag gjorde några i Herdins färdiga bets färger.. Gned in den i svart bets först.. sedan efter en vecka fanns det nya krackeleringar då smorde jag in den i röd bets. Jag fick en fräck dubbelfärgad krackele glasyr..

nyburgaren
7/23/17, 12:01 PM
#3

Fördel att glasera lite tjockare för bättre effekt..

LenaR
7/24/17, 4:54 PM
#4

Glasyren på bilden, är det en stengodsglasyr? För i så fall är den ingnodd med något svart. Man kan ta fram krackelering med hjälp av tusch, ugnsvärta eller vad som helst. Det händer att sprickorna finns där men inte syns förrän de "smutsats" av något. Jag undrar också vilken lera du använder? Det brukar bli mer krack på vita leror. Och som #3 säger, hellre för tjockt lager än för tunt. Det är troligt att en krackglasyr ger krakelé även när den ligger dubbelt, antingen under eller över annan glasyr. Kanske inte lika mycket som på egen hand. Men om glasyren inte krackar alls, då vet jag inte… Är du rädd om glasyren, eller kan du tänka dig att pytsa i något extra i den? Någon trevlig fritta eller alkalie t ex? :-D


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Simon.haggbom@kolsvart.se
#5

Den äe ju köpt som färdig krakelys glasyr för stengods av lars tärn. Får exprimentera när min ugn är hel igen om någon vecka. Vet att man måste svärta ner det men tänkte om ja kunde få andra glasyrer att spricka som inte är gjorda att göra det. gillar effekten

Upp till toppen
Annons: