Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1476 ggr
MonaPedersen
7/23/17, 12:53 PM

Bränning och Glasering

Hej. Är ny på detta med keramik. Har som nybörjare tabbat mig ordentligt. 😕Har glaserat mina första alster precis och eftersom leran jag jobbat med inte tål högre temperaturer än 1180c så har jag stoppat ugnen vid detta gradantal. Problemet är att jag har påfört glasyr som måste brännas vid cone 6 - cone 10 (1222c - 1300c) Tyckte att glasyren kändes plastig när jag tog ut mina saker ur ugnen. Så nu undrar jag vad som händer med leran om jag bränner om allt till 1222c? Alltså 42c högre än den ska brännas i? Sprängs den i bitar??! Eller blir den skör? Leran jag jobbat med är kolsvart. Tacksam för svar🙂Mvh Mona

Annons:
LenaR
7/24/17, 5:05 PM
#1

Asch då. Ja, leran kan mjukna eller spricka om man bränner för högt. Eller det fördiga godset kan bli otätt. Men det sprängs inte! Har du tur tål leran lite högre temp än vad som anges. Jag kommer bara på två alternativ med dina alster: Antingen chansar du på att höja temperaturen, eller så lägger du på en glasyr med lägre smältpunkt och bränner om i samma temp. Jag skulle nog först fråga där leran är köpt om de vet hur känslig den är. Lycka till!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Bo§e
7/24/17, 8:38 PM
#2

…och vissa svarta leror blir "mindre svarta" (går mot brunt) om de bränns för högt…

Upp till toppen
Annons: