Annons:
Etiketterförsäljningmarknadsföring
Läst 3694 ggr
MariasKeramik
7/26/17, 5:24 PM

Sälja på nätet?

Hej!

Jag funderar på vilka möjligheter det finns att sälja via nätet. Jag ser att diskussionen varit uppe här förr, och att åsikterna går vitt isär om huruvida det är en bra idé eller inte.  Men de trådar jag hittat är flera år gamla. Hur är det nu? Är det någon som har egen erfarenhet av försäljning på webben?  Bra eller dåliga erfarenheter? 

Med vänlig hälsning Maria Thulin,  MariasKeramik här på ifokus

Annons:
Simon.haggbom@kolsvart.se
7/27/17, 10:59 PM
#1

Jag har precis börjat men för mig funkar det bra. Säljer en del utomlands då är de smidigt att kassasystem går via paypal mm. Kör tictail. Kolsvart.se svåraste är väll att driva trafik så.anvönder fb grupper inom mina områden att dela varje gpng jag skapar något nytt. Har även en sida på FB folk kan följa samt instagramkonto. Kolsvart_gallery på insta KolsvartGallery på FB.

Simon.haggbom@kolsvart.se
7/27/17, 11:00 PM
#2

Har en kompis som heter maria thulin.. kändes inte så vanligt men hajade till när jag såg namnet. :)

SuKe
7/28/17, 8:19 AM
#3

Jag går i samma tankar, lägger ut nytt via Insta men som jag uppfattat reglerna för Insta är det inte att sälja. Marknadsföra genom bilder och namn är ok, men inte sälja. Jag fixade en bra gratis hemsida som jag tänkte man kan hänvisa till, men innan publicering kollade jag av med Skatteverket. Svaret var att det börjar likna näringsverksamhet och då ska en firma registreras. Jag vill bara tjäna ihop så verkstan går plus minus noll, inget underlag för starta firma precis. Hur gör ni andra som säljer på fritid s.a.s. Ni som säljer utan att registrera näringsverksamhet? /Susanne

MariasKeramik
7/28/17, 2:09 PM
#4

Hej! Tack för svaren :)

Simon ; Vi är 16 st Maria Thulin i Sverige, om jag inte minns fel, så det finns flera  :) Kul att höra att det funkar bra och att du säljer. Kollade Tictail och det verkar ju öppna en världsmarknad. Lite större än jag tänkt kanske, men varför inte?  Kunde inte se om det kostar nåt, eller om det är en gratistjänst? 

SuKe; Det är inte lätt att veta vad som gäller.  Min situation är lite annorlunda eftersom jag är sjukpensionär, och har väldigt liten arbetskapacitet. Nån näringsverksamhet eller yrkesverksamhet kommer jag aldrig i närheten av. Jag skulle också vara nöjd med plus-minus-noll,.  Såvitt jag förstått  får man ha en inkomst av hobby upp till 40 000 kr per år, skattefritt.  Så länge man inte gör någon vinst eftersom man haft mer utgifter än inkomster på sin hobby så behöver man inte ens deklarera det.  Jag håller som bäst på att ta reda på om det där gäller även som sjukpensionär eller om FK ( Försäkringskassan )  har andra regler.  Så fortsättning följer…..

Med vänlig hälsning Maria

MariasKeramik
7/28/17, 2:49 PM
#5

Hej igen!

 Simon, jag kollade Tictail igen, lite nogare,  och blir mer och mer förtjust.  Har försökt läsa användarvillkoren, men de är ju evighetslånga. Så några frågor;  Är det för privatpersoner eller måste man ha ett företag? Jag kan se att det är 10 eller 0 % provision beroende på om man väljer  deras marknadsplats eller bara egen affär. Det stod nåt om "fees" alltså avgifter,  men jag kunde  inte se vad det i så fall var.  Är det några månadsavgifter eller andra avgifter?   Med vänlig hälsning Maria

pyromanen
7/28/17, 3:44 PM
#6

För att få F-skatt ska man ha vinstsyfte. Något inlägg ovan kunde tolkas som att man får tjäna 40000 utan att skatta, det stämmer inte, man måste betala skatt även om man har det som hobby och bara tjäner 1000 kr… Har man mer kostnader än man säljer för tjäner nan inget och ska inte betala skatt. En gör då klokt i att spara sina kvitton o fakturor ändå!

Annons:
SuKe
7/28/17, 3:45 PM
#7

MariasKeramik: Jag trodde också att man kunde detta men hade för mig det var 50.000:-/år Svaret jag fick på det från Skatteverket var att det gäller enstaka försäljningar av tillgångar som jag har haft för personligt bruk då gäller att vinster upp till 50 000 kr per år är skattefria. (Om jag tex säljer en tavla el dyl som jag inte vill ha längre.) Men om jag tillverkar produkter som jag säljer så gäller inte 50 000 kr utan då ska man redovisa och betala skatt på överskottet som görs. Man får göra avdrag för kostnader som man har och måste då spara kvitton. Man ska deklarera även om ingen vinst gjorts. Jaja man blir lite trött mitt i kreativiteten, tyckte jag hittat en bra lösning med en egen liten hemsida att länka till, nu vet jag inte😳 /Susanne

MariasKeramik
7/28/17, 4:03 PM
#8

Tack för rättelserna. Det är klart at det var för bra för att vara sant….Men det där med att man inte behöver deklarera så länge man inte haft nån vinst läste jag ju igår. Stämmer inte det heller? 

 Jag förstår din trötthet Susanne…känner likadant. Mycket regler och mycket olika bud om vad som gäller. Med vänlig hälsning Maria

MariasKeramik
7/28/17, 4:19 PM
#9

Nedanstående är klippt och klistrat från skatteverkets hemsida. Det måste väl ändå innebära att om man inte går mer än plus-minus-noll så behöver man  inte deklarera? 

Med vänlig hälsning Maria

Deklarationsblankett

Du ska deklarera hobbyverksamhet på blankett T2 (SKV 2051). Varje hobbyverksamhet deklareras på en egen blankett. Du behöver inte deklarera en hobbyverksamhet som utvisar underskott. Även om du inte behöver deklarera hobbyverksamheten ska du spara anteckningar, kvitton m.m., se nedan.

Anteckningsskyldighet

Du är skyldig att spara anteckningar, räkningar, kvitton m.m. på ett sådant sätt att kontroll av deklarationen är möjlig. Handlingarna bör bevaras under minst sex år efter inkomståret. Även om hobbyverksamheten går med underskott, som du ju inte behöver deklarera, måste du spara underlaget, bl.a. för att senare år kunna visa att du har rätt att göra avdrag för underskottet.

MariasKeramik
7/28/17, 4:24 PM
#10

Skrev fel och skrev en rättelse här, och upptäckte sen hur man redigerar tidigare inlägg, så nu står det rätt. Men nu kan jag inte ta bort det här, bara redigera det :)

Dags att ta lite paus och göra nåt annat en stund :) 

Den som kan får gärna ta bort det här inlägget.

Med vänlig hälsning  Maria

_/Ullas tillägg:
_

Hej Maria. Jag låter inlägget stå kvar. Det är inte alla som ser att man kan redigera. Inte hur länge som helst, man har en timme på sig att upptäcka ev. fel som man vill rätta/ändra. Efter det får man snällt be moderator om hjälp 🙂

Hälsningar Ulla

SuKe
7/28/17, 4:51 PM
#11

Finns någon som vet eller själv har en hemsida där man presenterar sina alster och lägger pris på dom som inte har registrerad verksamhet? Det känns som en gråzon att befinna sig i. Min personliga känsla är att det kan vara ok att öppna en hemsida och sälja via den, spara alla kvitton, skriva upp alla ut-och inkomster och sedan OM det skulle gå på plus sida någongång deklarerar man och redovisar 5 år bakåt (tror det är 5 år) Någon som har tankar/kunnande om detta? /Susanne

MariasKeramik
7/28/17, 5:02 PM
#12

Susanne, vi verkar befinna oss i samma gråzon. Det borde vara så enkelt som du förslår, men sen är det massa "om och men" som dyker upp.  Vi får se om nån som faktiskt vet  svarar. Allt man läser stämmer ju tydligen inte …

Nu tar jag en paus. Återkommer i morgon.

Med vänlig hälsning Maria

SuKe
8/5/17, 8:52 AM
#13

Hej MariasKeramik och andra som är intresserade! Hittade en bra hemsida som var klar och tydlig. Hjälpte mig. Du har kanske redan läst den, men om inte så är den här: momsen.se http://www.momsens.se/hur-mycket-far-man-tjana-pa-sin-hobbyverksamhet-innan-man-maste-registrera-f Hälsning Susanne

Annons:
MariasKeramik
8/5/17, 11:06 PM
#14

Hej!

SuKe, Tack, den var jättebra!  Sammanfattning av allt man behöver veta. Det är inte underligt att det är lätt att missförstå! Äpplen och morötter får man alltså sälja för 40 000 men inte keramik :) 

Det verkar ju ändå inte som om man ska behöva starta eget för att sälja i liten mängd.   Varför tyckte Skatteverket att det var för likt näringsverksamhet, om du bara vill sälja för att gå plus-minus-noll?

Simon: det jag hittat om Tictail verkar bara positivt, så om jag ska sälja på nätet så får det bli via dem. Så tack för tipset.

 Det enda negativa jag hittat var på ehandel.se,  där de tyckte det var alltför enkelt. Det gick för fort och lätt och man kunde missa saker som moms och tull, sa de där. Moms har vi ju tänkt på, och tull? Det är väl i så fall för dem som köper nåt, inte för den som säljer. Och bara utanför EU. Så de problemen verkar inte så stora om det inte är ett stort import-export-företag man startar.

Så tack för svaren! Jag är klart klokare nu än när jag ställde frågan  :)

Med vänlig hälsning Maria

Iberg
8/21/18, 11:22 AM
#15

Hej! Är det någon som testat att sälja på Etsy?

@bergkeramik

Upp till toppen
Annons: