Annons:
Etikettinspiration
Läst 1534 ggr
Ulla
8/13/17, 5:05 PM

Porslinsfestivalen i Lidköping

Det har tidigare hänt att medlemmar på sajten berättat om en  keramikfestival i Lidköping, men framför allt om nordiska mästerskapet i drejning som brukade äga rum där. Nu verkar det som om festivalen återuppstått. Under föregående helg träffades en massa keramiker i Lidköping och jag har förstått att det hände en massa trevligt där. Finns det någon som var med och som kan berätta litet? Kommer eventet att komma igen? Skulle vara kul att få veta mera.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
Keraleij
8/16/17, 7:56 AM
#1

Jag har precis kommit hem från en härlig helg i Lidköping!

På fredagen var det bl.a branchföreläsningar som handlade om möten mellan mat och keramik. Föreläsare var Lena Willhammar som berättade om sitt samarbete med Daniel Berlin krog, Bianca Brandon Cox som är matfotograf, Jag själv, Kajsa Leijström, i samarbete med Markus "Cake Cowboy" Lindqvist samt Stefan Andersson om sitt samarbete med Gustav Mabrouk (chokladtillverkare). Under dagen pågick också kvalen till nordiska drejmästerskapen och en del annat.

På lördagen stod jag och sålde på keramisk kvalitetsmarknad sida vid sida med ca 25 av landets bästa keramiker. Final i drejmästerskapen, Gesällprovtagningar i krukmakaryrket, flera fina utställningar, prova på keramik för  barn och en hel del annat.

Så roligt att träffa alla kollegor. Nu har man fått en del inspiration att suga på när man jobbar ensam i sin verkstad i höst o vinter.

Återkommer med lite bilder :-)

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Keraleij
8/16/17, 7:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Drejmästerskap kvaltävlingar. Han med nr 3, Bjarne någonting, vann hela teknikgrenen.

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Keraleij
8/16/17, 7:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#5

Resultatet av mitt samarbete med Cake Cowboy som vi pratade om under branschföreläsningarna. Det fanns fler praliner innan vi bjöd fram publiken att titta närmre…

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Keraleij
8/16/17, 7:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Gustav Mabrouk och Stefan Andersson visar och berättar hur de skapat ett set för att tillverka drickchoklad från grunden: Mal"sten", kanna med trävisp, koppar och skålar med tillbehör.

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Annons:
Keraleij
8/16/17, 7:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Slutligen en bild från marknadsdagen på lördagen. Har tyvärr bara bild på mitt eget försäljningsstånd

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Ulla
8/16/17, 7:59 PM
#8

Åh, vad kul att se! Tack för att du visar.

(Undrar vart chokladpralinerna tog vägen?🤔)

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

pyromanen
8/16/17, 9:21 PM
#9

Hmm, nu dök det upp ett smakminne… mjuk, krämig fyllning var det i nån pralin 😇. Det var en rolig tillställning! Porslinsfestivalen. Brett! Allt från modern konst (keramik förstås) över drejtekniktävling och marknad till föreläsning om matfotografering på keramik och gesällprov för första g på jag vet inte hur länge. Och såklart många möten med nya och gamla lermänniskor.

Ulle
8/17/17, 8:28 AM
#10

Det var mitt första besök på Porslinsfestivalen men inte det sista! Väldigt trevligt att träffa folk som man vanligtvis bara har kontakt med på internet. Drejartävlingarna var roliga att se. Imponerande att se de tävlandes förmåga att dreja. Bjarne Puggaard vann herrklassen och Bente Brosböl Hansen vann damklassen. Dessutom utsågs nio nya krukmakargesäller, vilket inte har gjorts på väldigt länge i Sverige. En av dem var visst jag… 😁 Så vitt jag förstår kommer Porslinsfestivalen att hållas vart annat år och får ni möjlighet rekommenderar jag ett besök 2019!

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Keraleij
8/17/17, 9:37 AM
#11

Grattis till Gesällbrevet Ulle!

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Ulla
8/17/17, 9:39 AM
#12

Grattis till gesällbrevet! ✨

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Susanne Sundström
8/17/17, 12:03 PM
#13

Ja grattis!🎈

//Susanne Sundström

Annons:
Ulle
8/17/17, 11:16 PM
#14

#11 #12 #13

Tack så mycket, allihop! :D

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Upp till toppen
Annons: