Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 1140 ggr
Särkimäki
2017-08-16 13:33

Linda egna värmeelement

Hej alla trådlindare! Som rubriken lyder så står jag i begrepp att linda mina egna värmeelement. Ugnen är en naber modell 14 från -78, 3-fas på 12kw. Min fundering är hur jag räknar ut vilket motstånd varje element skall ha för att kunna bestämma trådlängden? Det verkar vara totalt 3st element (2 för långsidorna och botten samt ett för dörr och kortsida.) Är det då ett element för varje fas? En annan fundering: Med nuvarande manuell styrning går den max upp till 1200 grader. Tänkte bygga om styrningen till en automatisk tempstyrning med en PID och SSR. Jag skulle vilja köra ugnen till 1300 grader, är detta möjligt utan att riskera att man förstör något?

Annons:
Simon.haggbom@kolsvart.se
#1

Jag kör en PID men kanske bara är jag men inte hittat en PID som kan ställa in temperatur över tid. Alltså att den kör 100grader/timma tex. Jag amvämder en PID för att ställa max twmp sen har mim ugn 3 inställningar.. 1-2-auto… 1 kör jag skröj på…2 kör jag efter 600 grader eller vid glasyr. 2an. Har du sett en PID som.har aån tids aturning tar jag gärna tips vilken. Hsde velat skapa program.. tex att när drn når max temp ska den hålla där i 15 min inte stänga av direkt.. då min bara når till 1230 men bränner på 1210

Simon.haggbom@kolsvart.se
#2

Har du gammalntråd nu kan du ju ta etr skjutmått och kolla tjockleken… sen mäter du dimentionen på lindningen och räknar antal ringar.. sen går de ju antongen att ta ut tråden och fysiskt mäta den med. mäta motatåndet i ohm finns det kalkulatorer på nätet men osäker hur de blir med 3 fas och 3 element.

Upp till toppen
Annons: