Glasyrer/glasering

Glasyren rinner tjockt

2017-08-17 20:25 #0 av: Lervik

En vacker stengodsglasyr från Cebex  (1322 blågrön) bråkar med mig.  Den rinner, liksom kasar ner, men verkar inte vara för tunn.  Jag har bränt inom rekommenderad temp, 1250 gr. Är det någon som kan ge mig tips vad jag ska göra?

Anmäl
2017-08-20 23:55 #1 av: MiEkberg

Du verkar ha glaserat lite för tjockt.

Anmäl
2017-08-21 10:11 #2 av: Bosse Cebex Gbg

Ja, det ser litet onödigt tjockt ut.  Och när du tunnat ut glasyren litet grand, kan du lugnt sänka temperaturen 10-15°C, så lägger den sig jämnare på godset. De allra flesta "köpeglasyrer" kan utan vidare brännas i 1235-1240°C.

Anmäl
2017-08-21 18:29 #3 av: Lervik

Stort tack för era råd!
Jag kommer att testa både att tunna ut den mer och att sänka temperaturen lite.
Glasyren verkar känslig, men är mycket vacker.

Anmäl
2017-08-30 19:17 #4 av: Lervik

Nu har jag bränt igen med glasyren, uttunnad och i 1240 gr. Väldigt tunn på en del ställen, och fortfarande alldeles tjock och rinnig där jag doppat två gånger. En lurig rackare!

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.