Annons:
Etiketterförsäljningmarknadsföring
Läst 2224 ggr
Lerkluddare
2017-08-18 09:54

Kopierad

Är med i en hantverksbutik i Skåne.
Vi som säljer i butiken stod för en tid sedan på en marknad. Mina saker sålde bra. Rent av jättebra.
Nu har en av de andra som är med i butiken kopierat min storsäljare.
Och inte nog med det utan på marknaden stod hon kritiserade det jag sålde och sa att det var för billigt och att kvaliteten var för låg.
"Intendenten" i butiken kom fram till mig när vi packade ihop och sa att det var roligt att jag sålt så bra, men att de sakerna jag hade på marknaden fick jag ej ha i butiken, för att de andra "medlemmarna" tyckte att de var för enkla och priset för lågt.

Jag blev ledsen men accepterade detta.

Men nu när den här andra medlemmen har börjat göra samma produkt är jag helt chockad.  Jag får inte sälja men hon fr kopiera mig.

Arg och upprörd, någon som varit med om något sådant här?

Annons:
[rolnor]
2017-08-18 14:39
#1

Om du fixar foton på kopior så går det väl att anmäla? Fördjävligt.

Lerkluddare
2017-08-18 15:59
#2

Jag har tittat lite på det.  Men det är dyrt. Jag har dessutom inte mönsterskyddat och då verkar det väldigt svårt.

Jag har inte varit med i något kooperativ tidigare, men trodde inte att man skulle få sådana här knivhugg i ryggen av det som skall föreställa "kolleger".

Tror inte jag kommer att vara kvar, det känns liksom inte som att jag vill sätta dit nya saker, för att hon skall sno de idéerna också.

LenaR
2017-08-18 16:24
#3

Usch vilken historia. :-( Jag vet tyvärr inte vad du kan göra för rättvisans skull. Det låter förfärligt. Men för din egen skull: Utveckla produkten! Bli ännu bättre! Uppenbarligen har du bra idéer att jobba från.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Lerkluddare
2017-08-18 18:03
#4

Nja, har mest tappat geisten.  Det känns så helt surrealistiskt och Kafka-artat.

När jag har pratat med några av de andra i butiken så har de berättat att hon "stulit idéer tidigare."  Men inte så här uppenbart.

Hon och butikens "intendent" frågade mig till och med när jag var och fyllde på mina hyllor var jag köpte de olika komponenterna till min produkt.  Hittills har den här kvinnan inte kunnat köpa exakt samma saker för att montera samman delarna.

Jag sa att jag vill inte svara på det.  De tyckte att jag var "okamratlig" då. När jag påpekade att hon  faktiskt börjat göra "min" produkt svarade de bara något om vaddå: "Inget är ju egentligen nytt, och man kan inte ha egenrätt på en form eller arketyp….det förstår du väl?"

Alltså det här en välrenommerad kooperativ eller ja, snarare butik och jag gick med för att kunna ha det som merit till att söka till KHVC. Men är det så här det går  till så vet jag inte om jag orkar.

[rolnor]
2017-08-19 11:17
#5

Jag har fått forskning stulen av andra som publicerat mina resultat, jag vet hur olustigt det känns, man vill hämnas men det kan vara svårt bevisa, usch!

Lerkluddare
2017-08-20 12:34
#6

Usch, Rolnor så till och med forskningsresultat stjäls alltså på universiteten. Trodde att fotnotssystem garanterade att så inte sker.

Jag la upp bilder på mina verk och kopiorna i den facebookgrupp som vi som är med i butiken har för att diskutera olika saker.  Och poängterade det faktum att den här kvinnan inte tidigare hade gjort de saker som jag sålde med sådan framgång på marknaden.

Alla, som kommenterade, höll med om att de var lika, men tyckte att det måste vara fritt att göra "nya" saker.  Vi skall tydligen utveckla och inspirera varandra på det sättet. Att någon på en vecka byter stil totalt var inget konstigt.  (För att försöka ge en bild av stilhoppet, tänk er att från en dag till en annan skulle Maria Liljegren gå från sin blommiga romantiska pastellvärld till Signe Persson Melins strikta  former och jordbundna fägrgskala….)

Att jag inte får sälja mina  original i butiken säger de är för att de är för billiga.  Men alla andra får sätta sina priser själva men mina priser anser de ha rätt att diktera. Det fanns dessutom flera av mina produkter som de menade att jag inte fick sälja i butiken. De vill dessutom påverka hur jag exponerade mina saker. De var inte nöjda med hur jag gjorde det heller.

Det faktum att jag stod för 85% av vår butik eller grupps försäljning på marknaden tycker de inte är något som talar för att jag skall få sälja samma saker i butiken. - eller att jag  gör något bra. De tyckte tvärtom att det är sorgligt att människor har så dålig smak att folk köper mina saker.

Annons:
[rolnor]
2017-08-20 13:31
#7

Jag arbetade inom industrin med läkemedelsforskning och andra publicerade mitt arbete. Hela din historia är ju  kränkande, ett elände. Är det verkligen OK kopiera när det saknas mönsterskydd? Jag tänker en bild på nätet får man ju inte använda utan tillstånd från upphovsmannen?

Lerkluddare
2017-08-20 13:56
#8

Rolnor jag vet inte vad som är okej…..längre.

Ni la den här kvinnan upp bilder på sin instagram på ytterligare en produkt som hon "lånat idéen" till ifrån mig, efter det att hon sett att jag sålde bra av på marknaden. Hon har inte tidigare gjort den här sortens produkt heller.  Och till den här grejen stod hon under marknaden och frågade mig vad det var för lera jag använder. När jag kände obehag för att svara, så märkte hon nog det För hon sade att "jag ska inte göra samma". Men det har hon gjort, exakt, med exakta mått. Hon har bara satt i andra snören. Jag använder tjärsnören och "intendenten"/butiksinnehaverskan talade om för mig att jag inte fick sälja de grejorna i butiken för att kvinnan som kopierar r allergisk och hade känt irritation av tjärdoften.

Jag vet inte om jag skall gråta eller skratta.

Susanne Sundström
2017-08-20 17:11
#9

En sak är i alla fall solklar - du kan inte fortsätta med något som helst "sammarbete" med de personerna. Försök att hitta nya vägar, jag önskar dig lycka till med det och ta med dig att du gjorde något så bra att andra måste kopiera det rakt av.

//Susanne Sundström

nyburgaren
2017-08-21 12:04
#10

Alla kopierar på olika sätt. Människorna vi har närmast kan vi ju välja själva…

Jennicas
2017-08-21 13:09
#11

Hon är dum i huvet och jag hade inte varit kvar i en sådan "förgiftad" grupp. Det är det inte värt. Tala om detta för alla du känner och sprid ut hur hon kopierat din grej så att direkt nån ser det föremålet så tänker de på din historia. "aha, titta, där är den där grejen som hon den där kopierade, så fult av henne"

Om din grej är "enkel", ja då är det därför du har kunnat sätta ett lågt pris. Det kan du förklara för dem. Och påminn dem om hur mycket du sålt och hur mycket det gynnar alla andra.

"Inspirera varandra" ja, visst, men man får väl fatta att det inte gäller att kopiera och sen sälja kopian, det är inte att bli inspirerad. Annat var om du till exempel sysslade med färgad lera i skulptur och jag oxå testade det fast i muggar och fat. Om jag vill prova att göra exakt samma sak du gör så får jag ju låta bli att ha den försäljning, det säger sig självt.

Om du fortsätter med keramik så kommer du att komma på många fler bra idéer! Men välj rätt kollektiv, man kan lämna när det ballar ur!

MiEkberg
2017-08-22 08:02
#12

Att bli kopierad är egentligen väldigt hedrande, du har gjort något riktigt bra. Det är tyvärr så att det inte är så mycket som är nytt, keramiker har alltid varit kommersiella och snott idéer. Fast väldigt få vill medge det. Om du i stället för att bli sårad, jobbar vidare på din grej och gör den så bra att den verkligen blir "din grej". Du är ju någonting bra på spåret, kan du göra det bättre? Marknadsföra dig bredare? Fortsätta sälja? Jag tror du vet vad som är bäst för dig. Ta den vägen.

att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg  KeramikKurser.se

j-aan
2017-08-22 08:19
#13

#12 - keramiker har alltid varit kommersiella och snott idéer. Oj! En hel yrkeskår som är oärliga och giriga. Dom keramiker jag känner är ärliga och trevliga mäniskor.

Annons:
Lerkluddare
2017-08-22 12:16
#14

MiEkberg, jag förstår nog inte riktigt vad du menar.

Har du läst hela mina inlägg?
Jag går med i en kooperativ konstnärsbutik. Vi hela gruppen deltar på en marknad med gemensam monter. Några produkter gör succé.

De produkterna stod för 85% av hela gruppens försäljning på marknaden.

De övriga i gruppen röstar kollektivt för att jag inte skall få sälja dessa produkter i butiken för att de bedöms som för enkla och att priset är för billigt.

En annan medlem - som inte gjort någonting i den här häraden överhuvudtaget, varken funktionsmässigt eller i stil vad gäller, form, färgval och typ av glasyr eller ens lera - sätter igång att tillverka kopior på produkten, lägger på en femma i pris och får sälja.

Det är en produkt som jag säljer enormt av som är en stor del av mitt levebröd.

Jag är inte "någonting bra på spåren". Det är en bra produkt som jag finslipat under flera år.

Rent juridiskt kommer jag inte att få rätt, men det finns också en moralisk rätt i de här historien.

[rolnor]
2017-08-22 17:33
#15

Kan du gå in på "Företag i fokus" kanske du kan få råd vilka juridiska steg du kan vidta, här verkar det inte finnas vad du behöver. Patent och registreringsverket PRV kan du ju fråga också.

gunnels
2017-08-22 17:44
#16

Det finns överallt människor som beter sig respektlös. Klart man blir upprörd. Men till slut får man välja : fortsätta att älta sin oförätt eller gå vidare…

Lerkluddare
2017-08-22 17:53
#17

#15 Rolnor, jag har ringt runt lite nu, både till PRV och KRO  BUS och någon till.

Även om man inte har patent har man tydligen ett visst skydd, men då måste man visa på att någonting har verkshöjd och det är tydligen svårt när det gäller konsthantverk av flera olika anledningar.

Jag kan inte påstå att jag har den juridiska biten helt klar för mig. Men vad jag förstår av dem jag talar med så är det svårt väldigt svårt att få rätt. 

Det som känns värst är nog tystnaden i butiksgruppen att alla ser men ingen säger något.  Jag trodde inte att man kopierade varandra i de etablerade kollektiven. Det känns väldigt, väldigt tungt måste jag erkänna.  Jag känner mig otroligt ledsen.

Idag hade jag en kund som varit inne i butiken och köpt den här kvinnans produkter, som ringde mig och var arg för att när hon kom hem så tyckte hon att det var för stor skillnad mot de saker hon köpt av mig på marknaden.

Det var väldigt svårt att förklara för henne att de hon köpte i butiken var gjorda av någon annan än mig och att jag tyvärr inte fick sälja min "originalprodukt" i butiken. Hon var helt paff och sa spontant att det är ju plagiat.

Lerkluddare
2017-08-22 18:06
#18

#gunnels ja visst är det så.  Men jag behövde få ventilera det här och höra om andra har haft den här erfarenheten och vad de då gjorde.

gunnels
2017-08-22 18:24
#19

Ja, det kan jag gott förstå.

[rolnor]
2017-08-22 19:30
#20

Kan du vända dej till pressen, du kan ju visa foton och berätta din historia? En smaskig liten historia för lokalpress eller kanske Expressen/Aftonbladet. Du skulle få nån slags upprättelse i alla fall och den som kopierat skulle få skämmas som sig bör.

Annons:
Jennicas
2017-08-23 11:32
#21

Berätta det för alla dina kunder.

Månvind
2017-08-24 08:11
#22

Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail. /R.W.Emerson

Rerum
2017-08-24 09:12
#23

Följer de inte sina egna regler? De har ju accepterat dina priser och prudukter när de tog med dig i kollektivet. Varför gör de en helomvändning nu? Gå ur kollektivet genast och berätta gärna för andra hur det kan vara att vara med där. Deras moral verkar inte vara på topp. Man kopierar inte en kollega rätt av. Men känn dej hedrad!

Upp till toppen
Annons: