Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1666 ggr
Katrinogren
2017-08-20 20:36

Glasera

Hej! Jag är väldig nybörjare med glasering. Men jag har några frågor som jag hoppas att någon kan svara på och reda ut åt mig :) 1 Om man inte glaserar hela sin tex kopp eller skål, kommer den inte vara vattentät då? 2 Hur många sekunder cirka ska man doppa i glasyren så den blir lagom tunn/tjock? 3 Kan man doppa tex en kopp helt i en glasyr och sedan doppa igen i en annan glasyr men då bara halva koppen? Ber om ursäkt ifall det är dumma frågor! Tack för svar :)

Annons:
Simon.haggbom@kolsvart.se
#1

1 beror på leran..lergods suger ju upp vatten och blir inte tät. Stengodslera som bränns så den sintrar.. ca 1200grader blir vattentät och tar inte upp vatten..blir också mer frosttålig om de ska va ute tex. 2. beror ju hur tjock du vill ha.. skulle säga exprimentera. kan räcka med snabbt dopp men ska den va tjockare räcker nog npgon sek.. skröjat suger bra upp glasyrerna 3. Går bra rent tekniskt men då du använder en ny glasyr kan den gamla färga av sig i burken du doppar.. så kan va bäst att använda någon annan teknik..kanske pensla på? Jag köpte en manuel glasyrsprayer som jag gillar

Simon.haggbom@kolsvart.se
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2
Katrinogren
2017-08-20 22:10
#3

Tack så jättemycket för dom svaren :)

MiEkberg
2017-08-20 23:53
#4

Glasyrer beter sig väldigt olika och du behöver testa dig fram. Om godset håller tätt beror helt på om leran sintrar eller inte, ju högre bränning desto större chans, men det beror också på leran. Du kan absolut dubbelglasera, vänta bara en stund mellan glaseringarna men inte för länge. Hur glasyrerna fungerar ihop är helt upp till dem.

att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg  KeramikKurser.se

Rerum
2017-08-21 09:45
#5

Du kan ju glasera hela insidan och bara halva utsidan, då blir den ju vattentät oberoende på vilken lera och temperatur du har. Om du vill dubbelglasera kan du doppa första gången och hälla på glasyren andra gången

Upp till toppen
Annons: