Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 1561 ggr
nyfikennovis
2017-08-23 17:38

glasyr o siffror

He j jag skulle vilja testa att blanda ihop denna från receptsamlingen - detta blir mitt första försök någonsin:

Sidenmatt svart glasyr

  • petalit 50

  • krita 6

  • dolomit 23

  • kaolin 21

  • järnoxid 10

  • koboltoxid 3

Med 7 % järnoxid blir det en mer pålitligt svart glasyr, utan de vackra järnkristallerna.

Jag har köpt Anders Ferdholms bok. Men det här med siffror är inte min grej. Är det procent som receptet anges i ?  Är det bara att sätta ett gram-tecken bakom  varje ingrediens? och vad jag förstår så ska man kunna utläsa bränntemperaturen från komponenterna i receptet. Tacksam om någon vill agera mentor.

Annons:
[rolnor]
2017-08-23 18:47
#1

Dom fyra översta ingredienserna blir ju ett hekto om du använder gram av varje, sen blir det tio procent järnoxid, alltså 10g och tre procent kobolt, alltså 3g. Egentligen är ju detta ganska tokigt men det är så det ska vara. Bränntemperatur kan man inte räkna ut utan någon extremt avancerad matte  men någorlunda uppskatta, detta är ju ett stengodsrecept. Det finns ju bra med kaolin i den så jag tror inte den rinner så mycket men ställ alltid prover på något du inte är rädd om  skulle det rinna. Kanske kan man testa 1250 med en halvtimmes utjämning?

Jag kan ha fel men detta är min tolkning.

nyfikennovis
2017-08-23 19:29
#2

Tack så mycket! precis vad jag behövde veta :)

nyfikennovis
2017-10-08 06:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Så här blev dem! Blank och "kristallig"-på lava leran Matt på " k129"

Ulla
2017-10-08 09:04
#4

Kul att du visar, och spännande att den blir så olika på de båda lerorna. Jag gissar att det är järn som ger prickarna i lavaleran och som påverkar glasyren så.

Som du ser på det högra provet så drar den litet åt brunt ibland. Nu är din bild förstorad, men visst ser det ut som om glasyren ligger väldigt tjock på provplattorna? Jag skulle försöka få den mer som den kommer att ligga på det som ska glaseras. Doppa provet i eller hälla över.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

ler
2017-10-08 11:28
#5

Nej Rolnor du har inte fel. Varför man har 100 % i receptet är endast beroende av att det då är lättare att ändra på just grundglasyren. Den kan ju vara bra att ha till många olika infärgningar. Och har man endast grundglasyren så blir det enklare att justera på den om nödvändigt. Det kan vara kul att börja med sådana recept och experimentera, men frågan är hur lätt det är att se och förstå sammanhänget mellan syra- bas och så vidare. Jag rekommenderar att man på sikt läser lite om hur man räknar på en glasyr, så blir det MYCKET lättare senare. Och som Rolnor skriver så kan man inte se exakt temperatur för mjuknings eller smältpunkt, det är erfarenheten som säger Rolnor att detta borde funka. Man skall inte glömma i all teori att känslan för materialen är minst lika viktigt för att förstå en glasyr och hur man kan ändra en sådan.

Upp till toppen
Annons: