Annons:
Etikettmedlemmar
Läst 2503 ggr
MiEkberg
2017-08-24 09:32

Några här som har tagit krukmakeri-gesällbrev?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mästarbrev för krukmakare har öppnats efter 171 år.
Nio krukmakare har fått gesällbrev nu och jag tror att åtta av dem kommer att bli krukmakare-mästare inom en snar framtid? 
Hur tänkte du kring att ta mästarbrev? 
Har du missat det? 
Var du osäker på om du skulle klara det? 
Tror du att de inte gör någon skillnad för dina kunder?

att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg  KeramikKurser.se

Annons:
Ostraka
2017-08-24 09:42
#1

Hej! Jag antar att det finns tydliga kriterier för vad man ska kunna producera för att nå mästar respektive gesäll brev. Var kan man hitta dessa kriterier? Hans

MiEkberg
2017-08-24 10:24
#2

De hittar du på Svenska Hantverksrådet 
klicka på länken så kommer du direkt till kriterierna.

att skapa i lera är Kärlek Maria Ekberg  KeramikKurser.se

Ostraka
2017-08-24 15:29
#3

Hej igen! Har läst kriterierna. Intressant. Jag är djupt imponerad av er som avlagt gesällprov och hoppas och tror att det blir en merit även i kundernas ögon. Lycka till!

nyburgaren
2017-08-28 19:42
#4

Tror verkligen inte kunderna bryr sig om det hänger ett papper på väggen.. har inte brytt mig om frisören har ett Mästarbrev på väggen hantverket visar sig tydligt snabbt.. Jag bryr mig inte och skulle jag anställt någon drejare så hade ett snabbt test på drejskivan visat vad den personen hade gått för..

nyburgaren
2017-08-28 20:11
#5

skitjobbigt jag får nog inte ett Mästarbrev🙂

Ulle
2017-08-31 01:10
#6

#4 #5 För mig och många andra känns det väldigt viktigt att det hänger ett "papper" på väggen just hos frisören. Jag sätter mig inte gärna i stolen hos en självlärd frisör… Jag räknar inte med att mina kunder ska handla mer för att jag har ett gesällbrev på väggen men för mig (och kanske för dem) är det ett just ett yrkesbevis. Tyvärr känns det som att många gamla "uvar" har den där lite raljerande tonen när det händer nåt nytt. Jag har hört det från andra håll också. Det vore roligare med lite positivism när det kommer något nytt som dessutom syftar till att lyfta krukmakarens status. Nyburgaren, med din erfarenhet får du ett gesällbrev hur lätt som helst om du skickar in en ansökan om validering, och så kan du också sätta upp ett papper på väggen!

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Annons:
nyburgaren
2017-08-31 09:37
#7

Kanske fint med ett papper på väggen.Hänger hellre upp lite konst istället.tycker det är kul att få jobba sig upp på den gamla vägen. Min bankman började som springpojk och blev banktjänsteman..Har kanske ett gammalt tänkande. Men om mina kunder hade slutat handla här för jag inte har ett papper hängande på väggen hade varit tråkigt…

Ulle
2017-08-31 10:29
#8

#7 Det ena utesluter inte det andra. Att ta gesällbrev är ju inte en genväg. Det ligger mycket arbete bakom. Vi som tog gesällbrevet är faktiskt inte gröngölingar heller. Och ja, det är gammalt tänkande att man idag skulle kunna jobba sig upp från springpojke till bankman. Och du får gärna tipsa om på vilken svensk keramikfabrik man kan få jobb som springpojke idag.

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

nyburgaren
2017-08-31 17:39
#9

Hur många keramikfabriker finns kvar egentligen. vilka menar du?.. Jag började min bana direkt på drejskivan utan någon som helst utbildning..  Lärling så kallat.. Nästan som springpojk . Göra enkla jobb i början och avancera sig upp..  Tycker inte illa om gesällbrev och mästarbrev men behöver vi verkligen dom..  Jag presterar inte bättre med ett papper på väggen..

Ulla
2017-08-31 21:37
#10

Jag tycker det är bra att man återinfört gesäll- och mästarbreven. Också den som är självlärd kan skaffa sig sådana. Man kanske inte säljer mer, kunderna tittar nog mest på keramiken och köper det de tycker om, men det finns säkert andra tillfällen när man har hjälp av sina papper.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulle
2017-09-01 07:10
#11

#9 Nej, det var just det jag menade. Det finns inga keramikfabriker kvar där man kan börja som springpojke. Själva "pappret" på väggen ska inte få dig att prestera bättre. Det är ett bevis på att du redan presterar bra. Vare sig du började som springpojke eller ej.

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Rerum
2017-09-01 07:52
#12

Jag har inte missat det. Men för mej personligen är det inte så viktigt att ha papper på min yrkesskicklighet. Det är väl bra att möjligheten finns. Tror inte att man säljer mer.

LenaR
2017-09-01 10:53
#13

Jag gissar att gesäll-/mästarbrev kan vara bra att ha för den som t ex söker stipendier. Och jag kan tänka mig att det gör skillnad vid utställningar. Visst är det en kvalitetsmärkning! Grattis alla ni som fick gesällbrev! Dela gärna med er om det leder till något gott! :-)


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
nyburgaren
2017-09-04 11:55
#14

#11 va inne på din Facebook sida nyss fina saker du gör..

Ulle
2017-09-05 00:32
#15

#14 Tack det samma! Gillar det du gör också..

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Rerum
2017-09-05 07:20
#16

Hur hittar man er på Facebook Nyburgaren och Ulle? Skulle vara roligt och se vad ni gör 🤗

Ulle
2017-09-05 09:56
#17

#16 Sök bara på Hembränt Keramik på Facebook. Gilla gärna! 😁

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

nyburgaren
2017-09-05 10:04
#18

Tack Ulle! Jag har en hemsida www.saltglaserat.com. Har varit mycket dålig på att jobba med den…

Ulla
2017-09-05 10:10
#19

Ulle, jag ser att din länk finns med i vår länksamling. Det var länge sedan jag var inne och tittade.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Ulle
2017-09-05 10:23
#20

#19 Ja, Ulla. Den har nog funnits där ett bra tag. Välkommen att ta en kik igen!

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Annons:
Ulla
2017-09-05 10:45
#21

Det ska jag absolut göra. 🙂

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Upp till toppen
Annons: