Annons:
Etiketterglasyrerglasering
Läst 712 ggr
RodicaLE
8/26/17, 11:29 AM

Terra sig/nakenraku utan skröj?

Hej! Jag har läst de tidigare trådarna om terra sig här på forumet och även utanför forumet men måste ändå dubbelkolla - är inte säker på att jag har förstått. Kan man alltså lägga på terra sig på gods som inte har skröjats och därefter köra rakubränning dvs en enda bränning? Jag har ett ombyggt oljefat som rakuugn som eldas med gasol så det går rätt fort upp till 950-1000 grader. hur gör man med rakuglasyr då? Kan man använda det under terran eller måste man köra utan glasyr då? Antar att om man kör utan glasyr men vill ändå ha annan färg än svart så kan man använda oxider i terran? Tacksam för svar trots snurrigt ställd fråga :-D

Annons:
Ulla
8/26/17, 9:54 PM
#1

Hej! Du blandar nog ihop olika saker här. Terra sigillata består av de minsta lerpartiklarna. Du lägger sigillatan på godset före skröjbränningen, polerar lätt med en mjuk trasa, och får på så sätt en skönt blank yta. Det är litet onödigt att göra jobbet för att sedan gömma allt under en glasyr. Det är svårt att skröjbränna i en rakuugn eftersom uppvärmningen, som du skriver, oftast går för snabbt. Det är litet det som är vitsen med Raku. Men visst borde det gå - om du har tålamod och möjlighet att öka temperaturen i skröjfart. Naken Raku, som du också nämner, är en annan teknik.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Upp till toppen
Annons: