Annons:
Läst 1683 ggr
Mattssonserika
2017-08-31 21:42

Packa ugnen första gången

Okej, det börjar närma sig första skröjbränningen. "Min" ugn är en gammal frontmatad naber med säkert 20-25 år på nacken som står på jobbet. Den är stor nog att rymma ett barn som kryper ihop. ( Nej, jag har inga planer på att göra detta, bara för att ni ska få en storleksuppfattning). Jag har gott om sättmtrl. Vad ska jag tänka på när jag packar ugnen? Det är lergods som ska brännas. Tacksam för tips som kan leda till att i alla fall några prylar överlever.

Annons:
LenaR
2017-09-02 13:20
#1

Hej, Vad vill du ha för tips? Är det första skröjen du packar själv? Vad för keramik ska du bränna? Skålar, skulpturer, plattor….?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Bo§e
2017-09-02 15:54
#2

Om det handlar om skröjbränning, går det bra att ställa föremål på och i varandra, förutsatt att man gör det på ett "luftigt" sätt, så att "högen" inte blir alltför kompakt på något ställe. Och, travade kärl får inte "kila fast" i varandra.   

För att belastningen inte skall bli för stor för de understa föremålen, bör du också dela upp sättningen i några våningar (med sättplattor och pelare).

🙂

Ulla
2017-09-02 16:01
#3

Hur det kan gå när kärlen kilar fast i varandra har jag sett. Det var en tjej som skröjade flera skålar (5-6 st) som var precis lika stora. Hon travade dem i varandra, och när hon tog ut dem ur ugnen hade alla utom den högst upp i högen spruckit. Inte så kul.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Mattssonserika
2017-09-02 17:17
#4

En blandning av skålar i alla möjliga och omöjliga storlekar. Några askar. Det är lergods och min allra första skröj.

[rolnor]
2017-09-03 12:43
#5

Jag har sett när någon staplar stora fat ovanpå varandra i en trave, allt sprack utom det översta. Har du koll på vilket program du skall välja?

Mattssonserika
2017-09-04 13:02
#6

Ja, det tror jag. Det fanns förprogrammerade grejer och en instruktionsbok.

Annons:
nyburgaren
2017-09-04 13:44
#7

Stapplar ej fat på varandra direkt då kan dom understa spricka, sätter då en trefot emellan varje…..

Upp till toppen
Annons: