Annons:
Etikettkeramikugnar
Läst 795 ggr
Stonehorse
9/17/17, 6:14 PM

Ugnstrubbel...

Hej! Hoppas någon här vet! Har en toppmatad Scandiaovnen med fräscha element som gått perfekt i några månader. Jag har inte bränt på en månad och nu slår jfb från så fort jag startar programmet - vad kan vara fel? Tänkte antingen fukt eller säkring, någon som har fler förslag - och vad jag isf gör åt det? Naturligtvis är det bråttom också…

Annons:
Bo§e
9/17/17, 6:49 PM
#1

Toppmatad Scandiaugn:   Om det är en tidigare modell med "halvautomatik", kan felet bero på trasig temperaturgivare (eller, kanske, avbrott vid temp.givarens kabelanslutning). 

Om ugnen har en nyare, digital styrning, borde du se en felkod i displayen när felet uppstår…och i så fall vilken…??..

Stonehorse
9/17/17, 7:53 PM
#2

Tack för svar! Det är en äldre modell (-99), kan man se vad som är trasigt och ev åtgärda det själv eller kan man ringa ngn tex elektriker? Många frågor, det är min första ugn…

Bo§e
9/17/17, 8:43 PM
#3

Temperaturgivaren finns i det lilla porslinsrör som sticker in i ugnen.  Rörets topp kan ses  sticka in en bit i ugnskammaren.    Man kan råka slå sönder porslinsröret och skada givaren (inte så ovanligt).   Eller så är det något fel på kablaget som är anslutet till givaren, på ugnens utsida (innanför plåtkåpan).

Jag har PM:at dig ett lämpligt telefonnummer för vidare hjälp.

🙂

Upp till toppen
Annons: