Annons:
Etiketterformadekorera
Läst 1728 ggr
LinaBodin
9/22/17, 10:28 PM

Sgraffito

Hej Total nybörjare och intresserad av sgraffito. Amerikanska videos på ämnet visar en underglasyr som målas på och mönster karvas innan skröjbränningen. Går det även att karva efter skröjbränningen på en vanlig glasyr? Tacksam för svar. Mvh Lina

Annons:
Ulla
9/23/17, 4:26 PM
#1

Hej Lina!

Funderar.🤔Tänker du att man doppar det skröjade i en glasyr och sedan skrapar/ristar bort glasyr från vissa ställen?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

LinaBodin
9/23/17, 10:30 PM
#2

Ja precis.

Skabbekatten
9/24/17, 1:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Njanjäää nja. Det låter lite trixigt. Men däremot kan du ju använda tex avdragsvax/latex. Du vaxar de bitar på ditt skröjade föremål som du vill skall bli oglaserade. Efter glaseringen drar du bort latexet. Går bra att skissa upp det mönster/de ytor du vill ha råa med blyerts först för att enklare kunna pensla med latexet sedan. 

Bifogar bild på några små vaser jag gjorde för hundra år sedan. Fylelera med utvaxade mönster och svart glasyr.

LinaBodin
9/24/17, 7:01 AM
#4

Ok. Men är det en speciell glasyr man använder till det då? Och sen behöver man en glasyr till efter första bränningen?

LinaBodin
9/24/17, 7:04 AM
#5

Heter dom i så fall något speciellt för cebex visste inte vad jag pratade om.

Månvind
9/24/17, 7:41 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Vanligast är att man gör scraffito i engobe och på läderhårt gods. Efter skröjbränningen läggs en transparent glasyr över alltihop. Jag tror det är svårt att göra scraffitto efter skröjning då det är just det läderhårda tillståndet som är gynnsamt. Själv använder jag väldigt ofta scraffitoteknik utan engobe men sen glasyrer som bryter i spåren.

Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail. /R.W.Emerson

Annons:
Ulla
9/24/17, 9:42 AM
#7

#4 LinaBodin
Nej, det kan du göra med alla glasyrer. Inga extra bränningar. Du skröjar godset, glaserar efter att du lagt på avdragsvaxet, drar bort vaxet, glasyrbränner. Färdigt. De partier som du haft avdragsvaxet på kommer att vara oglaserade.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

LinaBodin
9/24/17, 9:47 AM
#8

Tack för alla tips!

Upp till toppen
Annons: